Vikten av att buggtesta ordentligt

Print-on-demand-förlaget som inte vill kallas förlag utan ser sig som tjänst, Vulkan.se, med Sigge Eklund och Linda Skugge som drivande krafter, har det inte lätt. Man pallade inte trycket, enligt den nya splashsidan, som säger att lanseringen den 15 november bjöd på för många uppladdade böcker. Skriv upp din e-postadress för att få veta när det är öppningsdags.

Vulkan.se vill ha din mejladress

Det är kanske sant, det där med för mycket tryck, men det är också ett bevis på att tjänsten är undermålig. Vulkan.se kan mycket väl bli bra – nytt eller ej – men utvecklarna har bevisligen inte förstått vikten av att buggtesta. Kanske är det SvD:s fel, som efter sin buggfadäs gick tillbaka, tänkte man “så kan vi också göra om det skiter sig”, eller trodde man helt enkelt inte på sin tjänst för att förutspå anstormningen?

Jag gissar på det senare, och det är vad vi kommer få höra också. Bäst PR, inte sant?