Båsbrudar i Leipzig, storm i vattenglas?

Kristofer på Aftonbladets Spelblogg pratar naket och spelbranschens hyckleri, vilket leder till att slumrande Att skriva om spel vaknar till med 30+ kommentarer. Det är intressant men lite gammalt.

I sann journalistisk anda tänkte jag visa vad det handlar om, för er kåtbockar som inte redan googlat fram videoklippen…

Videoklippet nedan är kanske inte helt säkert för jobbet, men inte heller direkt chockerande. Nu är du i alla fall varnad:

Är det så upprörande? Nej, så klart inte – spelbranschen är knappast ensam om att fläska på med naket när något skall visas upp. Om det sedan är brudar som får klä av sig, eller män som oljas upp, tycker jag inte riktigt hör till saken, i jämnställdhetens namn.

Och nog är det lite gammalt, vilket även gäller den uppföljande diskussionen om fringisarna som delas ut i mängder på mässor av den här typen. Stockholm Citys Spelblogg snackar gratisprylar och integritet, medan Aftonbladet-diton – återigen Kristofer – delar ut en pungspark åt Level för en sportspelsbilaga innehållandes enbart EA-spel.

Det är en betydligt känsligare fråga, bilagor och varumärkestidningar som publiceras med journalistiska förtecken.

Jag tänker inte peka finger på Level här, jag har inte läst nämnda sportspelsbilaga och vet inte om uppgifterna stämmer. Andra får göra det. Däremot har jag väldigt svårt att ta alla dessa specialutgåvor som alla förlag ger ut på allvar. Frågan finns alltid där, hur mycket existerar just denna bilaga för att ytterligare exponera ett varumärke? Och vad betalade spelutgivaren för att den över huvud taget skall existera?

Kanske säljer de så många lösnummer så att det är värt det. Jag tvivlar dock på det.

Kanske är det ingen fara med speljournalistiken, vi håller kanske samma nivå som övriga nöjeskollegor i branschen. Det är jag lite rädd för – de som tror att alla är stolta sanningsbärare, oavsett genre, inom journalistkåren, de behöver se över sin verklighetsbild. Det har jag sett från första parkett.

Stom i vattenglas, om båsbrudar såväl som uppblåst integritet som ändå inte är bättre än någon annanstans?

För övrigt så har jag tagit emot hundratals skumma promoprylar, glatt och utan att generas. Den som påstår att jag inte kunnat skilja på nyckelring och betyg på ett spel genom åren, den vet uppenbarligen ingenting.

Är man så lättköpt så är hoppet ute.