Tidningarna vill ta betalt även på våra breddgrader

Tidningarna tänker börja ta betalt för sitt innehåll på nätet. Samma gamla visa, man fortsätter älta om hur webben utarmar print och hela det där köret – vi måste ta betalt, annars går vi under. Vi har hört det förut, nu är det bara mycket närmre.

– Det är inte hållbart i längden att ge bort nyheter. Vi vet inte hur vi ska ta betalt, men vi tittar på det, uppgav JyllandsPostens/Extrabladets administrativa direktör Lars Munch för några dagar sedan.

Detta från Sydsvenskans artikel om saken, som också pekar ut Berlingske Tidende som en aktör med betalambitioner. Dock inte nyheterna, de förblir gratis, utan annat ska avgiftsbeläggas.

Jag skyller på Rupert Murdoch för att ha sparkat igång det här igen, eller skruvat upp tempot i alla fall. Ett tag trodde jag nästan att de gamla jättarna började inse att det gick att tjäna pengar på webben utan att falla in i gammelmediatänket. Tänk så fel jag kunde ha, Murdoch ska införa mikrobetalningar på Wall Street Journal och menar på att nyheterna dör annars. I svallvågorna hör jag hur anrika The Guardian, som är bra på webben, tänker göra sig själv omöjliga med att ta betalt. Carolyn McCall citeras hos Resumé:

Problemet är att det är svårt att ta betalt för nyheter eftersom BBC hela tiden pumpar ut nyheter gratis. Därför räknar McCall med att i stället att ta betalt för specialsajter som Media Guardian.

Så sant, och nyckeln till problemet också. Det här löser nämligen sig självt – börjar tidningarna ta betalt för innehållet så läser vi nyheter någon annanstans. Så mycket har de förstått, så därför låser de istället in lite mer nischat material. Som vi också kan läsa någon annanstans!

Nej, Murdoch med vänner kommer inte hitta lösningen till sina problem bakom mikrotransaktioner och onlineprenumerationer. De kommer tappa läsare, och där tappar de annonsintäkter. Ju yngre målgrupp, desto mindre andel kommer vara villig att betala, och eftersom vi alla bli äldre så ser vi väl alla vart det barkar, inte sant? De öppnar upp för den betydligt mer dynamiska yngre generationen nyhetsförmedlare, med allt från bloggar till sociala medier i spetsen.

Tänk om, tänk rätt.

Jättarna är redan avhakade rent tekniskt, trots sina ekonomiska möjligheter – det enda de har kvar är bra material och starka varumärken. På den här vägen ser de effektivt till att färre inser det tidigare, och slutar tro på det senare.

Bara för att förtydliga: jag är inte principiellt emot betallösningar online, men då måste man erbjuda något unikt. Nyheter är inget sådant, inte ens nischade, för utbudet är så stort.

Det finns inga enkla svar här, inga genvägar. Tidningsjättarna måste vara bäst på webben, måste trimma sina organisationer, och måste maximera intäkterna med smartare annonslösningar och spinoff-tjänster. Att alienera sina läsare är inte ett steg åt rätt håll.