Tag: Blondinbella


  • Blondinbellas överdrifter har inget med att tjäna pengar på bloggar att göra

    Det verkar som att Blondinbella, eller Isabella Löwengrip som hon heter, har tagit i lite när hon berättat vad hon tjänar på sin blogg. DN räknar kronor efter att bolaget bakom bloggen har lämnat sitt första bokslut, och kommer fram till att det rör sig om knappt 7 000 kr/månad i vinst (baserat på en vinst efter skatt på 113 000 kr).

    Ja, rätt långt ifrån miljonvinster och annonssälj för 300 000-400 000 kr/månad. Har Blondinbella medvetet överdrivit sina siffror, eller förstår hon helt enkelt inte bättre? Eller är det så att det är flera bolag och annat bakom det hela, och i så fall, har DN byggt en story på inkomplett fakta? Blondinpappa Rydberg menar det, som även pratat med Dagens Media om saken. (more…)


  • Mer strul kring Blogg.se

    Kanske minns ni problemen kring Blogg.se, publiceringssystemet, och Allers? Annars finns det att läsa här och här.

    Nu är det oväsen igen, men den här gången är det livsstilsnätverket Spotlife, med populära modebloggare som Blondinbella i spetsen, som är i blåsväder och vägrar betala en faktura på 21 000 kr. Fast till Resumé säger de att de ska skärpa tonen eftersom Blogg.se-folket har saboterat. Nämnda typer hotar å sin tur med avstängning om det inte blir ordning och reda.

    Det stora frågetecknet är förstås varför man använder Blogg.se över huvud taget? Ärligt talat, Spotlife-typer, det är enkelt att installera WordPress och nästan lika enkelt att komma igång med fleranvändarversionen WordPress MU. Slå en signal vetja!


  • Dagstidningarnas bloggtäckning lämnar mycket att önska

    Dagstidningarnas artiklar kring modebloggarna blir alltmer tafatta och upprepande. Vad som får redaktionerna att ta in det här materialet gång på gång är svårt att förstå, utan en vinkling blir det ointressant. Som den här artikeln hos Svenska Dagbladet till exempel, ännu en om Blondinbella, vad säger den? Var är nyhetsvärdet, vinklingen, analysen, innehållet? (more…)


  • Betalda bloggposter är olagliga

    I alla fall om det inte framgår att de är betalda. Mattias Grundström på Konsumentverket pratar om utsuddade gränser mellan redaktionellt material och annonser, bland annat.

    Och om bloggare skriver om en produkt mot betalning utan att berätta om det så bryter de mot lagen?
    –Ja, det är ett brott mot marknadsföringslagen eftersom läsaren inte vet att det egentligen klassas som en annons.

    Så sant så! Ju mer det här kommer ut, och trycks på så att det efterlevs, desto bättre. Reklam förtäckt som redaktionellt material är helt enkelt inte bra.

    Fortsättningen är dock mindre uppmuntrande: (more…)