Tag: Facebook


  • Facebooks nya timeline

    Facebooks nya timeline är helt logisk, en plats för dig att presentera dig själv och vad du gör. Men det enda jag kan tänka på när jag ser det här är att det är Lunarstorm 2.0.


  • You may stalk me on Google+

    If you can’t stay away from yet another social network, kind of like me, then by all means stalk me on Google+ too. Prefer Facebook, well I’m still there too.


  • Nej, bloggarna kommer inte flytta till Facebook

    Ibland blir jag mörkrädd. Läs tweeten här nedan, från Social Media Return of Investment – och nej, det är inte @TrulyTherese som uttalat orden utan det rör sig om lite livetwittrande från konferens.

    Det är oerhört gammal retorik. Möjligen tagen ur sitt sammanhang, men ändå gammal och inte direkt briljant. (more…)


  • Microsoft köper Skype – lite distans tack

    Allt pekar på att Microsoft köper Skype för en tramsig massa miljarder. Och vad händer då i våra kära sociala nätverk?

    Det kastas skit förstås. Det är ju Microsoft.

    Skämt som Skype Home, Skype Premium, Skype Ultimate etc. är vanliga, och lite småmysiga tycker jag. Minst lika vanligt är att man utbrister “NOOOOO!!!” på värsta Hollywood-vis, och att man nu ska se sig om efter en annan tjänst att använda för nu dog Skype. Slutligen, många tror nu att Skype kommer gå i graven, för när man är köpt av Microsoft är det tydligen slut. (more…)


  • Taking the Stream down for now

    I had to take down the Stream page, which featured posts from across various social networks, because the WP-Lifestream plugin started to act up. Again. That one can never stay working for more than a couple of weeks, it seems. Will look into it later, for now just follow me on Twitter and fan me on Facebook, will you?


  • Do we want to use Facebook's comments?

    Facebook (fan me!) will most definitely give Disqus and others a run for their money when they launch their hosted commenting service. I’ve got clients asking me about Facebook’s solution already. Question is, do we really want comments to be Facebook users only? Not due anytime soon it seems.


  • Delicious, another casualty of search

    I used to love Delicious, I really did. It was the bookmarking tool, one of many, that made sense to me back in the day. But things change, or in the case of Delicious, they don’t and that was the problem. Today’s Delicious isn’t far from the service I used on a daily basis years ago. And now it is shutting down, as widely reported.

    Maybe that’s the reason why I’ve added a mere handful of bookmarks to my account this year, and not even once looked anything up. I used to do that you know, but no more.

    Why? Well, there just isn’t any need for bookmarks in that sense anymore, search is that good.

    There might have been a place for Delicious in today’s social web. After all, it could be a bookmark/link discovery engine and I’d like to think that could’ve complemented Twitter, Facebook and Google Reader in some way. That is, if Yahoo and Delicious had been on the ball earlier in the game.

    That ship have sailed. So long Delicious, and thanks for the early years at least. You used to matter, there’s always that.


  • Det är lite mycket nu… (vänta, vad?!)

    Det är mycket nu, med WordCamp Stockholm såväl som spännande uppdrag och bokarbete. Ber om ursäkt för långa svarstider på e-post samt inte minst ett övergripande lågt tempo i sociala medier från min sida. Det känns aldrig kul, så jag…

    Eh. Vänta nu.

    Skriver jag faktiskt en bloggpost om att jag har mycket att göra, och ber om ursäkt för att jag inte bloggar mer?

    Wake up call.

    Nu är det förstås inget sådant, jag har skrivit dylika poster tidigare, och att meddela lång svarstid på e-post här samt på Twitter fungerar faktiskt för mig. På det här lagom omständliga viset vill jag istället påminna alla om att du måste inte alltid vara där, fast internet är always on. Det är okej att ha mycket att göra, att inte twittra en dag, att koncentrera dig på jobbet framför bloggen, eller helt enkelt ta ledigt från datorn en stund.

    Längre planerad frånvaro på en annars väluppdaterad blogg eller motsvarande bör kanske meddelas, dina läsare kan trots allt undra vad som försiggår, eller rentav bli oroliga som har hänt åtskilliga gånger på Twitter. Men kortare?

    Nej, ta den tid du behöver. Skriv ingen bloggpost om saken om det inte finns något att berätta.

    Som nu. För jag har lite mycket nu.


  • Skäms på mig, att missa statistiken sådär

    Jocke är snäll i sin länk till mig idag, för jag ska egentligen ha smisk för att jag inte hugger in på Internetstatistik direkt, apropå antalet Facebook-användare i Greys flytt till fejjan-posten.


  • Reklambyrå stänger sin sajt och flyttar till Facebook

    Reklambyrån Grey har bestämt sig för att stänga sin sajt och flytta hela köret till Facebook, det läser jag på Resumé idag. Ett smart steg i tiden eller urbota korkat?

    Vi börjar med motiveringen, nämligen att vara där folk är. Okej, visst. 2,5 miljoner svenska på Facebook är inte kattskit, men här tänker man ju helt fel. Hela Sverige är på internet, så vad spelar det för roll om ni är på Facebook eller har en webbplats? (more…)


  • Zuckerberg called early Facebook users dumb fucks – so what?

    This isn’t exactly new, but it surfaced again with Facebook CEO Mark Zuckerberg admitting everything was true and that he was young and stupid once upon a time. Younger rather, the guy’s just 26 years old, so that part of the whole story is a bit moot. Then again, everyone’s getting old and experienced really quick these days.

    So what did Zuck say then? SAI had it back in May, now confirmed true. (more…)


  • Så här ska en USB-pinne se ut

    Om man stalkar mig på Facebook kan man få se sådana här coola saker. Vad är det? En USB-pinne, mer om det och ett av webbens skönaste företag längre fram.


  • TDHFTW;)

    Som bekant så tillåter inte Facebook mindre än fem tecken i sina snyggare profillänkar, och detsamma gäller sidor. Så min TDH-fansida får inte ha facebook.com/tdh – vad väljer man då? Det är väl uppenbart?


  • The quick and dirty way to add a Facebook Like button to your WordPress blog

    Facebook have opened up its Like functionality, allowing you to Like posts all over the web and hence automatically post your Likings to your Facebook account. Adding this to your WordPress blog is really easy, this code snippet is all you need:

    [php]<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=<?php the_permalink();?>%2F&amp;layout=standard&amp;show_faces=false&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" style="border:none; overflow:hidden; width:400px; height:40px;"></iframe>[/php]

    Put that in your WordPress theme template wherever your want the Like functionality to be shown. This is usually single.php or index.php, depending on theme and setup. It will add an iframe with the Like button, being 400 pixels wide and 40 pixels high. You can hack that yourself with the width and height parameters at the end of the code.

    Of course you could hunt down a plugin as well, there are a few, but I can’t vouch for anyone as I haven’t tried them out myself. If you have a recommendation, do speak up in the comments below.


  • Fan me on Facebook

    Just a reminder to fan med on Facebook if you’re interested in my writing. Most of my notes on that end up there.