IDG kör en story om TechCrunch, den största bloggen om nystartade företag med fokus på Web 2.0 och ny media. Nämnda blogg drivs av Michael Arrington, och är förstås intressant för att den drar in rätt så bra med kulor.
Själva storyn är en rätt platt sak och bygger på en intervju med Arrington i tidningen Wired. Jag har inte läst nämnda intervju, men det här drar IDG ur det hela:
I en intervju med IT-magasinet Wired berättar Michael Arrington att det går att tjäna stora pengar på bloggande. Hans två år gamla blogg Techcrunch omsätter månatligen omkring 1,4 miljoner kronor på främst reklamintäkter och sponsorskap.
Tjänar eller omsätter? Man följer hur som helst upp genom att konstatera följande:
Techcrunch idag är lite mer än en vanlig blogg. Arrington anställde nyligen en Harvard-utbildad vd, Heather Harde tidigare på Fox Interactive. Techcrucnh har även en anställd skribent och tekniker, Nick Gonzalez.
IDG tar inte sensationsvinklingen på detta, även om det förstås är lite småhajp av bloggande som arbetsform – säkerligen glittrar det i mångas ögon när de läser detta. Det som gör det lite taffligt och lätt löjeväckande är att man påpekar TechCrunchs besökarsiffror – vi snackar 1,5 miljoner läsare per månad, över fyra miljoner sidvisningar och över 400 000 prenumeranter via RSS och e-post. Det är med andra ord ingen liten skitsida eller uppstickarblogg direkt, den statistiken är värd reda pengar.
Och det är här jag får lite svårt att ta storyn på allvar. I nästa andetag nämns svenska motsvarigheter som Beta Alfa och Bisonblog…! Missförstå mig rätt, jag läser Beta Alfa och har absolut ingenting mot Bisonblog, men det är äpplen och päron så det stinker om det. IDG friskriver sig lite och citerar Bloggportalen, som på ett eller annat sätt tydligen gett it24-skribenten Martin Edenström uppgiften, men det är direkt löjeväckande.
Dessutom är det dålig stil att nämnda bloggar inte begåvas med en länk i storyn, men det är en annan femma. Sverige är länkovänligt, inget nytt direkt.