Dagens Media har uppdaterat sin sajt. Det är snyggare, trevligare, bättre på alla sätt och vis, vilket försvisso inte säger så mycket med tanke på hur stapplig och gammeldags den förra versionen var. Rätt väntad design, det är tydligt vilka trender som går i tidningsvärlden. Vi har sett det förr, så att säga. Förvånar mig dock lite att den är vänsterjusterad, och att länkarna är fula samt oläsliga. En handfull småbuggar har också slunkit igenom, men dessa mosas säkert så jag ska inte tråka ut er med att peka fel.
Åsikter har jag desto fler av, däremot!
Men först en skärmbild av förstasidan. Måste ju förevigas, inte sant?
Man har valt Escenic 5 som plattform. Varför väljer man det systemet tro?
Nu kan vi äntligen erbjuda det som länge har varit självklart på många andra sajter – exempelvis en mer levande redigering, integration med sociala medier, bildspel, förbättrad rörlig bild-funktion under ”DM Play”, samt en rad nya avdelningar.
Dessutom har vi möjlighet att snabbt och relativt enkelt utveckla sajten med ny funktionalitet, vilket vi kommer att göra successivt de kommande månaderna och åren.
Hmm. Ja, kanske det, men än så länge ser jag inget som inte kunde gjorts med opensource-lösningar som Drupal eller WordPress. Att lägga licenspengarna på en duktig utvecklare till något av dessa system torde vara ett klokare beslut i dagens annonsklimat, men det är ingen hemlighet att uppköparna är skeptiska.
Jag är med andra ord inte förvånad över plattformsvalet.
Inte heller förvånar det här, som står för det omoderna hos Dagens Media, orden är Fredrik Svedjetuns:
En stor nyhet är avdelningen DM Plus som bara är tillgänglig för våra prenumeranter. Här kommer vi att publicera alla artiklar från papperstidningen, extramaterial med anknytning till det som finns i pappret, samt en hel del innehåll som är exklusivt för DM Plus.
Samt:
Jag är övertygad om att det här är rätt väg att gå. Jag tror bestämt att det går att ta betalt för medieinnehåll på nätet, i synnerhet om man är en nischtidning med ett unikt innehåll, och jag skäms inte över att kräva betalning för det mest tidskrävande materialet som alla duktiga Dagens Media-medarbetare lägger ner stor kraft på.
Det vore väl fånigt om du skämdes för att ta betalt för innehåll, i synnerhet när ni tydligen bestämt er för att göra det. Jag säger inte heller att det är fel beslut, kan man prestera nischat material som erbjuder mervärde snarare än tar bort innehåll från läsarna så go for it.
Tyvärr luktar det stympat fritt material och betala för mer om du vill-attity här, eller vad sägs om den här punktlistan, från DM Plus-sidan, som uppmanar mig att bli prenumerant?
- Tillgång till unika nyheter som vi publicerar på webben
- Undersökningar i sin helhet
- Läsa papperstidningen kvällen innan den kommer ut på dagensmedia.se
- Rabatt på Dagens Medias evenemang
- Förhandsinbjudningar till Dagens Medias mingeltillställningar i Stockholm, Göteborg och Malmö
- Söka i vårt artikelarkiv där vi har fler än 15 000 artiklar
- Nya tjänster som vi hela tiden utvecklar under rubriken DM Plus
Man stympar alltså nyhetsinnehållet och sökfunktionen för den gemene webbläsaren.
Fel tror och tycker jag. Å andra sidan: kan de få betalande kunder tack vare att anställda lätt kan få igenom en prenumeration på en branschtidning på företaget, så är det ju rätt.
Hoppas de följer upp öppet om ett par månader, det vore intressant med siffrorna då.