Jag tjafsar just nu med Microsofts kundsupport för Xbox Live, alltså betaltjänsten för att göra balla saker online med din Xbox 360. Har alltid betalat glatt (nåja), de drar sexhundringen varje år, eller vad det nu är. Inget fel med det, kan lätt byta kreditkort och så. Allt bra.
Förutom att jag inte kan få ut ett kvitto.
Hänvisas till Microsofts billing-sajt, någon form av historia knuten till Live-kontent, som i sin tur är knutet till Xbox Live-kontot. Billing-sajten är på franska. Jag har definitivt aldrig valt det språket, fattar inte ett jota, och har bett dem ändra åt mig. Det går tydligen inte. Och det blir bättre.
Så då mejlar jag Xbox-kundtjänsten och ber om ett kvitto, naturligt nästa steg. Några mejl senare, där de uppmanar mig att ringa hela tiden, så får jag veta att:
- De kan inte skicka ett kvitto till mig via e-post av säkerhetsskäl.
- De kan inte skicka ett kvitto till kreditkortsadressen av säkerhetskäl, det kan inte bestämmas per mejl.
- Jag måste ringa (och ha min Xbox serienummer nära till hands, sjukt viktigt för ett betalkonto som jag kan ta med mig vart jag vill…) för att få mitt kvitto.
Säg mig, Microsoft: hur ska jag få mitt kvitto över telefon? Menar ni fax kanske?
Att Microsoft kanske inte vill e-post kvitton hur som helst kan jag ha viss förståelse för (fast jag har e-postadress knuten till mitt konto), men varför de inte kan skicka det till postadressen knuten till kreditkortet begriper jag inte. Eller är det månne okej att skicka via e-post efter vi talats vid i telefon?
Nej, det här är inte bra.