Enligt annonsnätverket Tailsweep, som fokuserar på bloggar och “sociala medier”, så är det mode som gäller för bloggarna:
01. H & M
02. Christian Dior
03. Lindex
04. Marc Jacobs
05. Acne
06. Gina Tricot
07. Topshop
08. Zara
09. Balenciaga
10. Åhléns
IDG påpekar att första teknikföretag är Sony, på trettonde plats, och sedan följer Creative på artonde, och, ja, först på trettionde plats finner vi Samsung – nästa teknikrelaterade varumärke.
Hur kan det komma sig?
Det är inte så konstigt. Tailsweep baserar sin lista på data från sina medlemmar i nätverket. De är 133 stycken, vilket kan förklara varför en ytterst snabb analys av taggmolnet på bloggar.se ger en helt annan bild. Första varumärke som nämns är Aftonbladet, tätt följt av Google och Facebook. Nu är det förstås så att bloggar.se analyserar annat än varumärken, bevisligen, men om vi tar taggen mode då, var hamnar den? Efter Google, men före Facebook – ganska långt ifrån att vara den dominerande taggen, men är likväl med.
Jämförelsen som sådan är förstås knappast vetenskaplig – bloggar.se är i konstant förändring, vilket visserligen gäller bloggosfären och Tailsweeps lista med, får man hoppas. Likväl skall troligen inte för mycket läggas vid den, annat än att det handlar om urvalet i trendundersökningar.
Att modebloggarna är välrepresenterade online är välkänt. Jag tror dock att Google Trends är ett bättre sätt att ta tempen på webben, än en lista baserad på 133 bloggar.