Jag har sagt det förut och jag säger det igen: WordPress är ett oerhört flexibelt verktyg, användbart långt utanför traditionella bloggar. Tidningen Fokus har fattat det, jag fattade det med Kong, och nu blir det en Tasteline-utmanare baserad på nämnda verktyg.
Taffel.se heter matsajten, och bakom dväljs såväl etablerade som oetablerade matskribenter, om man får tro dem själva – inte riktigt min värld för att namedroppa är jag rädd.
Spontant ser Taffel.se rätt okej ut, även om toppen är lite småtråkig (vara en logga och en sökruta) och sidfoten dessutom lämnar mycket att önska. Överlag är det dock en bra listning av innehåll, med bilder och läs mer-rutor, samt smart integrerade annonser. Det senare är vad Taffel.se skall leva på, enligt frågor och svar-bloggposten (som Beta Alfa pekade mig till, tack).
Bloggpost ja. Taffel.se bygger dels på recepten som listas, och dels på redaktionens bloggar. Det senare är självfallet ett utmärkt sätt att driva trafik, nyttjar man bloggvärldens möjligheter vad gäller länkning så kommer Taffel.se etablera sig hyfsat snabbt – även om man än så länge inte samlat ihop så många taffel– eller taffel.se-referenser i bloggosfären.
Mat är inte fel att satsa på, och bloggformatet känns helt rätt. Kolla bara listan på inlägg med bloggar.se-etiketten “mat” – diger, inte sant?
Det skall bli intressant att följa Taffel.ses utveckling. Den är i beta nu, som allt annat initialt numera. Blir det ett bloggnätverk med traditionell redaktionell front, eller siktar man mer generellt på att mucka med de etablerade matsajterna? Ingen aning, men en sak vet jag: skall man använda Googles sökmotor för att hitta recept, så skall man integrera bättre.