Intressant undersökning om var svenska surfare tittar någonstans. Inte så förvånande resultat kanske, men ändå.
Som annonsör har man kort om tid att fånga intresset hos besökaren. Undersökningen visar att en annons finns i webbläsarfönstret under i genomsnitt 18 sekunder (när besökaren scrollar en sida) och att annonsen under den tiden bara får en sekunds uppmärksamhet. Besökaren sållar alltså oerhört snabbt bland webbsidans innehåll.
I en tillhörande artikel så pratar Fredrik Wallner om klickfrekvens för banners. Det mest intressanta är synen på att klick inte är allt, något som jag och många andra webbpublicister har försökt förklara för annonsörer under lång tid.
– Fast är verkligen det viktigaste att folk klickar på en banner? Det finns skillnader i vad annonsörerna är ute efter och alla kampanjer är inte utformade för det.
Annonseringen online håller på att ändra sig. Många vill köpa förklätt redaktionell reklammaterial, något som i sig förstås inte är någon nyhet eftersom det funnits inom printmediet hur länge som helst. Det är förstås inte så tilltalande för personer med journalistisk integritet.
Personligen tror jag benhårt på att mer sansade sponsorannonser i samband med innehållet är något för mediaköparna att titta närmre på. Stora blaffiga blinkande saker må dra till sig ögat, men det ökar garanterat användandet av annonsblockerare, och irriterar läsaren. Irritation är troligen inte den känsla du vill att reklamen skall framkalla, det tjänar ingen på.
Mindre, och mer sansad, reklam, i samband med innehållet men utan att inkräkta på det. Visst är det betydligt mer tilltalande än de påtvingade annonserna mellan sidorna, som man måste titta på en viss tid, som annars mycket väl kan bli standard?