Bläddrar morgonblaskan och förvånas över hur många journalister som inte tänker på sitt personliga varumärke. Byline visar foto och namn, samt e-postadress, det sistnämnda är – föga förvånande – problemet. Jag läser åtskilliga @telia.com, @swipnet.se, @comhem.se, och så vidare. Tilldelade e-postadresser från din internetleverantör.
Jag kallar det tumskruvar. Du hålls som gisslan.
Tänk själv. Du har en e-postadress som sprids bland släkt och vänner, affärsbekanta och partners, kunder och handlare. Den används, den är etablerad, det är du på nätet, så man når dig.
Sedan vill du byta internetleverantör för att du flyttar, vill ha bättre villkor, eller någon annan vettig anledning. Hoppsan, plötsligt får du inte ha din tilldelade e-postadress längre, och du tvingas byta. Informera alla de där människorna som kan tänkas spela någon roll. Du glömmer ett par, det gör man alltid, och ibland får det konsekvenser, ibland inte.
Inte så farligt för den vanlige användaren. Men som journalist, med källor och pressinlogg och annat blir det katastrofalt. Jag kan inte förstå hur man kan missköta sin onlineidentitet på det viset, hur man kan binda sig till en tilldelad adress från en internetleverantör! Visst, Gmail kan stängas och Hotmail läggas ner, men det är betydligt mer otroligt än att du vill byta internetleverantör, inte sant?
Det bästa är förstås att registrera en domän, en egen identitet, och därmed har sin e-post säkrad för alltid. Som jag, tror ni jag kommer släppa tdh.se? Knappast, det är jag på nätet.
Journalister och övriga! Tänk på er onlineidentitet, låt inte internetleverantören hålla er fångade med sina utdelade e-postadresser. Ta kontrollen själva, plötsligt så är ni väldigt glada att ni gjort det.