Pegi-symbolerna har du på alla dina spel köpta i Europa. De visar om spelet är våldsamt, innehåller gamblingelement, har grovt språk, är olämpligt för yngre spelare och sådana saker. En sorts utökad åldersmärkning alltså.
Nu vill Pegi nå ut lite bättre, så de har jagat rätt på spelmedia och tiggt gratisannonser. “Sluter ni upp bakom Pegi?” eller vad det stod i e-brevet som damp ned… Hur som helst, tanken är god och visst skadar det inte med en lite seriösare framtoning mot alla spelbelackare, så jag gav klartecken för Kong. Den fjuttiga lilla annonsen (av alla tänkbara format…) finns uppe i högerkolumnen, självfallet med Umits goda minne eftersom jag inte direkt har rätt att ta sådana beslut längre.
Kampanjsidan använder Youtube för att visa de tre reklamfilmer som gjorts. Ett medvetet val att sprida dem ytterligare (de hamnar ju på Youtube också och man kan stoppa in dem på sin sida – som jag gör här nedan) eller bara rädsla för att serverkostnaden skall skjuta i höjden? Ingen aning, men lite Web 2.0-coolt är det.
Själva filmerna är väl sådär. Konceptet är klart men framförandet känns kanske inte klockrent. Jag vet inte, jag är inte överförtjust. Vad tycker ni?