Premiumtjänsten Lajka.se säljs med Spotify-liknelse

IDG har lanserat premiumtjänsten Lajka.se, vilket kort och gott är en samling betaltexter från PC för Alla, M3 och MacWorld. Mycket tester och guider med andra ord. Så långt så väntat, men det blir lite skumt när man läser Lajka.ses informationssida. Det är en väldig massa tugg om vad det finns på Lajka.se, allmänt värre, men sedan förklarar man priset – och konceptet – 39 kr/månad med följande:

Lajka.se kostar 39 kronor i månaden i ett löpande abonnemang (precis som Spotify, Netflix, med flera).
Förutom tillgång till alla artiklar och Lajka-guider får du även massor av förmåner.

Fetstilen är min. Förmånerna som nämns är provkonton och dylikt på tidningar och tjänster.

Med tanke på att Lajka.se troligen inte kostar många kronor att driva så får den säkert leva kvar. Särskilt många prenumeranter tror jag dock inte IDG kan klocka in – merparten av materialet finns i drivor på nätet redan, om än på engelska. Betalväggar fungerar helt enkelt sällan.