TV4 har bestämt sig för att lägga Kriminalkanalen.se på is, vilket förstås bara är finsvenska för att kampanjsajten har gjort sitt och man vill inte pumpa mer pengar i den. Dess hela existens ter sig ändå bara som en del i satsningen kring TV-programmet Misstänkt, vilket förvisso kan tyckas vara ett smart drag.
Personligen har jag svårt att förstå varför man väljer att göra på det här viset. Med tanke på fördjupat samarbete med Expressen så måste man väl kunna fylla Kriminalkanalen.se utan större problem? Win-win för båda, TV4 fick billigt innehåll och Expressen exponering för sina kriminaldokument.
Var besökarsiffrorna så dåliga?
Personligen har jag svårt att se varför TV4 fortsätter sin mystiska brandingstrategi online. Är det inte Kriminalkanalen.se så är det Fotbollskanalen.se eller Nyhetskanalen.se. Puh. Vad är det för fel på huvudvarumärket, nämligen TV4?
Kanske bereder man en väg för nischade tv-kanaler, eller så förstår man mer än jag om de här sakerna.
Hur som helst, Journalisten.se var först, och Dagens Media fyller ut med, ja, ingenting än men det kommer väl.
Vi avslutar med en liten skärmdump på Kriminalkanalen.se. Kanske kan vara kul att återvända till om tio år eller så.