YouTube finns nu i svensk version, på den uppenbara adressen youtube.se. Introvideon från Google har bland annat uttalanden från Mona Sahlin och Ace of Base, lagom ostigt men okej.
Internetworld rapporterar att Google redan har drygt 3 miljoner unika besökare från Sverige per månad, så med den bakgrunden låter det förstås vettigt med en lokaliserad sajt. I sin nyhetspost har man även pratat med Googles Sverigechef:
– Delvis vill vi lyfta fram de många mediabolag som redan från start kommer att lägga upp material hos oss, såsom TV4, DN.se och Expressen, säger Stina Honkamaa.
Jag tror dock inte att det här har så mycket med besökarna att göra, utan det är snarare annonsörerna som Google vill locka till sig med det här draget. Som sagt, tre miljoner svenskar surfar redan YouTube varje månad, så språktröskeln är knappast den stora anledningen. Google vill tjäna pengar på mer mainstreamriktade annonsörer som kanske inte vill synas på en engelskspråkig sajt, samt eventuellt bevaka sin position som ledande onlinevideotjänst mot uppstickare som Bubblare.
Uppdaterat: Pressmeddelande hos Newsdesk