Tag: Adblock


  • Reddit thanks you for not using Adblock

    There are a lot of ways to block out ads these days, and while I certainly understand why one might do that, I’m not comfortable with using Adblock or similar myself. The sites I visit are free to read, and that means that usually means that advertising are their income. Today’s ad delivery software is smart enough to make sure that the advertisers won’t have to pay if the ad isn’t loaded, so users of Adblock won’t generate any ad revenue for the site. That doesn’t feel right to me, so I’m not using Adblock.

    Reddit gets this, so they say thank you to users that view the ads. A nice approach I think, and also one that further builds the community.


  • Gammelmedia & nätet del 1: Annonserna är ert fel

    Dagstidningarna har inte greppat nätet än, vilket är anledningen till Mindparks Joakim Jardenbergs monsterpost om saken. Den är rentav så monstruös att jag skrev ut den, något jag ytterst sällan gör med text online.

    Klipper och klistrar man lite så hittar man följande problem med dagstidningarna och webben (allt direkt från posten):

    • Vi har inte rätt attityd. […] Kompetensen är också ett problem, man håller sig gärna innanför den komfortzon som papperstidningen utgör.
    • Vi är fortfarande skiträdda för att konvertera kunder från papperstidning till nät.
    • Vi har inte hittat formen än, vi säljer i de flesta fall våra banners på samma sätt som vi sålt annonser i tidningen.

    De båda första punkterna (Joakim har fler) är typiska för gammelmedia. Den tredje, däremot, gäller på webben över huvud taget. Det råder ett annonskomplex som begränsar oss till rörliga versioner av hel- och halvsidorna i magasinen och tidningarna, och det måste bekämpas på alla fronter. Vissa gör det redan, med kontextuella länkar i innehållet, mer eller mindre öppna, medan andra säljer sitt innehåll. Båda lösningarna är kortsiktiga och bygger på att lura läsaren. (more…)