Tag: Dagens Nyheter


  • DN:s helsidesannons fungerar inte riktigt

    Jag har inte Flash aktiverat på min primära webbläsare (Safari, för den som undrade), vilket gav mig den här fantastiska upplevelsen när jag besökte DN i dag:

    Ingen väg vidare, ingenting. Omladdning av sidan löste förstås problemet (då får man inte helsidesannonsen), men inte direkt en snygg lösning där. Förhoppningsvis något temporärt.


  • DN, hen och Norwegians annons

    Dagens Nyheter har bestämt sig för att inte tillåta ordet hen (fast det har de inte egentligen, tydligen). Det blev så klart rabalder om det i går. Personligen tycker jag inte att det är mer laddat än att välja de och dem framför dom, men det ska ju alltid läggas så mycket vikt vid just ordet hen.

    I dag kör Norwegian en annons i DN med följande copy:

    The businesshen’s choice

    Det är förstås briljant, en vink till DN men framför allt en given viral succé. Annonsen är så instagrammad att filtret börjar ta slut, och i sann Instagram-anda blir den förstås snyggare för varje bild som tas.

    (more…)


  • DN.se gör alla fel med sin förstasidesannons

    I dag besökte jag DN.se (som inte får någon länk), mot bättre vetande tydligen, för det här var vad jag fick i huvudet direkt. Såvida Hornbach inte har betalt multum i nivåerna “hålla DN.se öppen och fri i ett år” så är det här inte bara respektlöst mot besökarna, utan även en idiotisk annonsmodell. Det här, tillsammans med betalväggen och de döende länkarna, understryker bara det faktum att DN gör alla fel med DN.se just nu.

    Gör om, gör rätt.


  • Sluta ladda om sidan, DN

    Min riktiga premiärpost på Ajour handlar om automatiska sidomladdningar, en styggelse som borde utrotas.


  • Expressens internet är inte samma som mitt

    Som bekant (?) har Expressen bestämt sig för att förhandsmoderera läsarkommentarer, och flera andra aktörer tar också drastiska beslut kring kommentarsfälten. Det är lite som att de plötsligt fick ett frikort från det där läskiga okända som kan komma från läsarna, det tidningarna inte kan bestämma över själva. En för alla, alla för en – nu sopar vi undan det obekväma och återtar makten över vår publikation.

    Eller: så här fungerar insändarsidan och den förstår vi.

    Kanske ska ni hålla er till insändarsidornas upplägg, för kommentarsfält som förhandsmodereras är ju bara nischade insändarsidor inriktade för ett specifikt ämne, nämligen artikeln de hör till? Det känns som en mer tilltalande tanke än vad som händer nu, den närmast farsartade strömmen av åtgärder mot kommentarsfälten.  (more…)


  • Nu blir jag mörkrädd – Roots-reklam på redaktionell plats hos DN

    Snabb uppföljning på Roots, som du kan läsa mer om på Spelbloggen – börja där så att du ha bakgrunden.

    Tillbaka? Bra. Kolla sedan Susanne Möllers bloggpost om Roots på DN, där hon hyllar tidningen helt ohämmat. Susanne skriver bland annat så här:

    Jag tror att Roots of Deus Ex är den mest intressanta spelpublikationen just nu. Kanske mest för att det inte alls är just en speltidning. Fast den handlar om just ett spel.

    Stora ord för en reklamtidning. Det slutar inte där, för i ett tillägg förklarar Susanne att hon inte bara sitter och jobbar på Great Works – som gjort tidningen – och är tillsammans med en anställd.

    Tokig konfikt här, hur sjutton fick Susanne för sig att det var okej att publicera den här texten? Och hur ställer DN sig till det här? För det här är ren och skär reklam på redaktionell plats, utan disclaimer.

    Illa, mycket illa.

    Edit: i händelse av att det här raderas så har jag förevigat posten för eftervärlden med en skärmdump för den som vill se.


  • Rörig DN-artikel om App Store

    DN har publicerat en synnerligen rörig artikel om att Apple kritiseras för iPad-censur, när det egentligen handlar om att det finns riktlinjer för App Store. Hur någon redaktör godkände den här soppan begriper jag inte, det är en faslig röra…


  • Nya SvD.se – slår den nya DN.se?

    SvDJag har planerat en närmre titt nya SvD.se – alltså Svenska Dagbladets hemsida – ett bra tag nu, men tyckt att de skall få en liten chans att fixa till en del tokigheter. Tålamodet är dock slut, och det ligger för många utkast i bloggsystemet, så nu faller domen. Dessutom skall svaret på den stora frågan basuneras ut från bergstoppen. Är nya SvD.se bättre än nya DN.se? (more…)


  • Alex Schulman, epilogen som kommer ses som prolog

    Someone bring in the clownsJag är imponerad av hur väl Alex Schulman lyckats spela medierna, riktigt imponerad. För om man först kan vara utpekad som Det Stora Bloggmonstret och få pressombudsmannen att ta ton, och sedan gå till långintervju med såväl Dagens Nyheter som Svenska Dagbladet, då har man gjort någonting riktigt rätt. Schulman har gått från att ha varit skvallerreporter och bitsk bloggare, till ett begrepp och ett varumärke som öppnar betydligt fler dörrar än någon kanske vill inse.

    Spelar Alex Schulman sina kort rätt så kommer vi få se en hel del av honom under de kommande åren. Vi snackar megastjärna här, med extrem exponering och självdikterade villkor varthelst han vänder sig. Webb, TV, print, radio – det kommer inte spela någon roll. Allt är i Schulmans händer nu, och det är bara att lyfta på hatten och en riktigt snygg PR-kupp.


  • Smart bostadsannons på DN.se

    Bostadsbolaget Notar har tagit fram en riktigt smart annons för DN, såg jag idag. Man använder toppannonsen på förstasidan (och kanske andra med, det vet jag inte) och gör en riktig bostadsrulle. Kolla dn.se, eller mina skärmdumpar. Analys följer. (more…)