Sölve Dahlgren har skrivit två intressanta blogginlägg, ett om valet av förlagstyp, och ett om hur många böcker en författare behöver sälja för att kunna leva på sitt gebit. Det är intressanta poster, väl värda en genomläsning.
Naturligtvis talar Sölve Dahlgren lite i egen sak, eftersom han är en av grundarna till Hoi Förlag. Hoi är ett så kallat hybridförlag, vilket betyder att de säljer utgivningspaket till författarna de ger ut. Det är ingen ny modell, men fram tills för ett par år sedan var den mindre känd, kan vi väl säga. Hybridförlag brukar ha ett upplägg där författaren tar alla kostnader för utgivningen – inklusive redaktörer, formgivning, med mera – men i gengäld så går alla intäkter till att tjäna in denna initiala investering. Först därefter får hybridförlaget en del av kakan, i Hois fall är det en fördelning på 80/20 till författarens fördel. Naturligtvis har hyridförlaget redan tjänat en slant på författarens investering, vilket är varför journalister och bloggare tenderar måla en otrevlig bild av hybridförlag som utnyttjare av författares drömmar. Det finns säkert sådana, men jag vill nog tro och hoppas att de är i minoritet, och att de flesta faktiskt bara vill ge ut bra litteratur.