Tag: journalistik


  • Nu blir jag mörkrädd – Roots-reklam på redaktionell plats hos DN

    Snabb uppföljning på Roots, som du kan läsa mer om på Spelbloggen – börja där så att du ha bakgrunden.

    Tillbaka? Bra. Kolla sedan Susanne Möllers bloggpost om Roots på DN, där hon hyllar tidningen helt ohämmat. Susanne skriver bland annat så här:

    Jag tror att Roots of Deus Ex är den mest intressanta spelpublikationen just nu. Kanske mest för att det inte alls är just en speltidning. Fast den handlar om just ett spel.

    Stora ord för en reklamtidning. Det slutar inte där, för i ett tillägg förklarar Susanne att hon inte bara sitter och jobbar på Great Works – som gjort tidningen – och är tillsammans med en anställd.

    Tokig konfikt här, hur sjutton fick Susanne för sig att det var okej att publicera den här texten? Och hur ställer DN sig till det här? För det här är ren och skär reklam på redaktionell plats, utan disclaimer.

    Illa, mycket illa.

    Edit: i händelse av att det här raderas så har jag förevigat posten för eftervärlden med en skärmdump för den som vill se.


  • Om Katrineholms-Kuriren, kommunchefen och #journalistroll

    Jag har följt surret kring kommunchef Mattias Jansson i Katrineholm, och Katrineholms-Kurirens så kallade granskning av densamme. En granskning som blev något annat, för Jansson publicerade frågorna rakt av på sin blogg, samt senare även sina svar.

    Först: ja, frågorna är spetsade och journalistens agenda är till synes klar.

    Sedan: ett mer riktigt agerande av Jansson hade varit att publicera både frågor och sina svar direkt, och bett om kommentarer. Det hade helt enkelt verkat lite mindre fegt då. Jag har dock full förståelse för frustrerat skjutande från höften, det vill säga direktpublicering av frågorna. (more…)


  • Malin Lernfelt glömde googla, får hashtaggen #lernfelt

    Malin Lernfelt på GP tycker att SJ borde twittra i en ledare, och har uppenbarligen missat det där med research – något som annars brukar påstås särskilja journalister från vanliga dödliga bloggare. Och då får man en hashtag på Twitter full med humor: #lernfelt


  • MyTrendyPhone och vad bloggare bör undvika

    Har du fått det här i inkorgen nyligen?

    Hej,

    Vi är MyTrendyPhone Sverige, en webbutik som säljer mobiltillbehör, PC och laptop tillbehör, Spelkonsol tillbehör, iPod tillbehör, iPad tillbehör, Foto och video tillbehör och vi undrar om du skulle vara intresserade av att ta emot och testa en av våra produkter? Vi skickar en produkt till dig och du gör en test, efter testen skriver du om produkt och länkar mot vår hemsida. En test bör omfatta några länkar (ett mot vår hemsida – www.mytrendyphone.se och ett mot en viss produktkategori) samt några bilder av den produkt du testar (du kan hitta produktens bilder på vår hemsida). Du behöver inte skicka produkten tillbaka. Du kan gärna behålla den produkten. Vi kan ordna detaljer om vi får ett positivt svar från dig. Om du har några andra idéer eller frågor kommer vi att vara mer än villiga att lyssna och svara dig. Tycker du att detta låter intressant? Hör gärna av dig. Vi hoppas att vi kommer att samarbeta i framtiden.

    Mer information om vår webbutik kan du hitta på vår hemsida: www.mytrendyphone.se

    MVH
    Namnet Borttaget
    [email protected]

    Då hoppas jag att du svarade att du inte var intresserad, för det är ett synnerligen ogenerat försök till länkfiske i bästa fall, och köpt post i värsta. MyTrendyPhone, som jag inte tänker länka, är enbart ute efter att köpa till sig bloggposter med länkar – till såväl webbutiken som produktsidor – med produkter som betalning. (more…)


  • Man kan visst hitta talanger på YouTube, SVT!

    Media EvolutionGårdagens Media Evolution var en trevlig tillställning. Som väntat var Chris Anderson en bra talare, och den efterföljande paneldebatten var intressant. Det visar också hur olika man kan se på saker och ting. Ett bra exempel är SVT:s Lena Glaser, som hade vissa problem med hur man – som public service-kanal – skall kunna erbjuda gratis innehåll på nätet, när producenter och skådespelare vill ha mer betalt eftersom de syns i ett medium till. (more…)


  • Dagstidningarnas bloggtäckning lämnar mycket att önska

    Dagstidningarnas artiklar kring modebloggarna blir alltmer tafatta och upprepande. Vad som får redaktionerna att ta in det här materialet gång på gång är svårt att förstå, utan en vinkling blir det ointressant. Som den här artikeln hos Svenska Dagbladet till exempel, ännu en om Blondinbella, vad säger den? Var är nyhetsvärdet, vinklingen, analysen, innehållet? (more…)