Jag önskar jag hade tid att kommentera det här lite mer ingående, men jag får förlita mig på SvD:s artikel om Twingly-rapporten Bloggbävningen. Rapporten handlar om FRA i bloggosfären, och är beställd av socialdemokraterna. Läs även Martin Jönsson om bloggosfärens betydelse, apropå rapporten.
Tag: Martin Jönsson
-
-
SF Bios badwillkvot växer ytterligare
Jag sade ju det, SF – ni lyssnade inte. Nu har Svenska Dagbladet plockat upp er idiotiska länkpolicy och era buffelfasoner mot Biotider.se – och vips bloggas det av såväl Martin Jönsson som Vassa Eggen, samt en hög andra.
Herr Jönsson tycker som jag, men lite mer diplomatiskt:
Om SF förstår sitt eget bästa slutar de motarbeta Biotider och tackar dem för hjälpen istället. En sajt som älskar biofilm så mycket kan inte vara dålig för SF
Vassa Eggen-Olle drar paralleller:
Uppenbarligen anser de att även informationen om biotiderna är en del av affärsmodellen. Det är som att Coop skulle förbjuda kunder att gå fram till pastahyllan och hämta spaghettin utan att dessförinnan pliktats att titta i skyltfönstret.
Återigen, det här är ett klockrent exempel på hur man inte beter sig som företag idag. Har du missat bakgrunden så se mitt tidigare inlägg.
-
Nu har hela Sverige digital-tv
Alldeles nyss, 09:45, skall sista etappen i digital-tv-övergången vara klar, och de analoga sändningarna (bortsett SVT1 tills vidare) i Skåne och Blekinge skall vara avstängda. Gick det bra tro? Jag vet inte, i mitt hus har vi ComHem så vi – liksom andra kabel-tv-anslutna och parabolanvändande tittare – berörs inte.
Martin Jönsson reflekterar över övergången så här långt, och konstaterar – liksom jag – att det blivit dyrare att se på tv. Speciellt eftersom man nu behöver boxar till alla sina tv-apparater (om man inte har kabel-tv) och då troligen även går på niten (?) att köpa ett större kanalpaket.
Men samtidigt: på lång sikt är det positivt med bättre teknik, något som digital-tv definitivt är jämfört med den analoga diton. Problemet är bara att vi nu är i ett övergångsskede där vi inte får ut särskilt mycket av den. Det får man ta, men man får också acceptera att alla inte tycker det är värt det.
-
Kaffe skall sälja Expressens böcker
Martin Jönsson tycker att kvällstidningarna håller på att spåra ut en aning, apropå böcker och filmer till tidningen:
Därför tas nu nästa steg, på Pressbyrån: om du köper boken, när du köper Expressen, så bjuder tidningen på en kopp kaffe!
Vad kommer härnäst? “Skit i tidningen, ta boken, så får du ett wienerbröd och en dvd-rulle på köpet?”
Tydligen går Expressens klassiska böcker-satsning mindre bra, jämfört med James Bond-filmerna tidigare. Föga förvånade, men okej, det var väl värt ett försök i alla fall. Jönsson kallar för övrigt det här för presenthysteri, vilket är att ta det ett steg för långt. Boken, filmen, eller vad det nu är, kostar trots allt 50-60 kr – utöver själva blaskan. Det är ytterst sällan jag behöver betala för mina egna presenter… Och en kaffekopp extra kvalificerar sig knappast, med tanke på vad boken och tidningen kostar.
-
Reaktioner på Yrsa Stenius blogguttalande
Det är inte bara jag som tycker att pressombudsmannen Yrsa Stenius är ute på hal is i sina uttalande om bloggosfären i allmänhet och Alex Schulman i synnerhet. DN:s Peter Wolodarski skräder inte direkt orden kring Stenius “glad nyhet”-uttalande:
Glad nyhet? Att pressombudsmannen har synpunkter på innehållet i våra medier är en sak, att hon ska företräda kränkta privatpersoner mot tidningar en annan. Men när Yrsa Stenius, som tidigare var chefredaktör för Aftonbladet, välkomnar att Sveriges populäraste blogg stänger butiken, då har hon både missförstått sitt uppdrag och grunden för tryckfriheten.
Och Wolodarski får medhåll av SvD:s Martin Jönsson, som även skrivit längre om PO:s utspel mot bloggarna. För att inte tala om rösterna i den svenska bloggosfären. Vi råkar gilla vår yttrandefrihet här.