Välförtjänt.
För er som inte visste det så är vecka.nu sajten för oss som aldrig kommer ihåg vilken vecka det är…
ℹ️ This is an archived legacy site for link purposes only.
Välförtjänt.
För er som inte visste det så är vecka.nu sajten för oss som aldrig kommer ihåg vilken vecka det är…
Joakim Jardenberg släppte bAdSense inatt, en sajt dedikerade till att sortera bort dåliga annonser från AdSense. Det här från utannonserandet:
Många har publicerat filtreringslistor, men jag tänkte att det behövdes en plats för bara det här ändamålet. En som hålls levenade, och som fler kan vara delaktiga i. En som inte heller präglas av att man vill sortera bort konkurrenter utan som bara, så objektivt som möjligt, hjälper till att bli av med skräp.
Idén är bra, men hur kommer det fungera i praktiken? Redan nu så ställs det frågor och nyckelditon är egentligen inte hur själva sajten ska vara uppbyggd (blogg just nu) utan det handlar istället om hur man ska ställa sig till åsiktsreklamen. Alltså: vissa tycker kanske att evony.com är helt okej som annonsör, eller gärna ser småskumma naturläkemedel bland sina annonsörer medan andra tycker det känns oseriöst. Vi tycker alla olika, så det behövs någon form av sortering här.
Med det sagt, bra initiativ! Kolla in bAdSense om du kör AdSense-annonser, helt enkelt.
Rickard pekar mig till den här tragiska nyheten på Aftonbladet. Två ungdomar har dött för att de körde i diket med en stulen bil. Inte alls roligt. Den tillhörande reklamen, däremot, är humor på det där morbida sättet. (more…)
Ikea, eller i alla fall någon som jobbar med marknadsföring åt dem, tror på enorma annonser. Det här möter mig på DN och Sydsvenskan just nu, och det är gigantiskt, fult, och tämligen obegripligt för alla som inte kör feta upplösningar och maximerade fönster. (more…)
Jag har lite svårt för den här typen av annonsen, men det är klart – money talks… Den är i alla fall inte lika illa som Resumés allt annat än lyckade variant. (more…)
Martin Edenström har en post om hur Nyheter24 kör med popunderannonser samt påtvingade visningsditon på diverse torrentsajter. Med tanke på annonsvisningspolicyn jag skrev om igår så låter det förstås inte så trevligt.
Men Nyheter24:s Patrik Sandgren kommenterar:
Annonserna är inte statistiktaggade så de ger inget som helst tillskott till vår statistik. De är dessutom taggade med google no-follow så att de inte ger något tillskott till google index.
Är annonserna riktade mot svenska så kan jag faktiskt tänka mig att de fungerar bättre än traditionell bannerannonsering.
Det här gillar jag. Pusha svarar på kritiken på bamseannonsen – genom att helt sonika bara visa den för icke inloggade besökare. Smart.
Bakgrundsannonser är inget nytt, men Resumé tog det ett steg för långt idag. Här är ett bra exempel på hur man inte ska göra med bakgrundsannonser. (more…)
Jag är ingen hängiven Facebook-användare, återaktiverade mitt medlemskap enbart för att jag behövde kika på lite grupper. Tack vare e-post så vet jag dock om någon skickat ett meddelande till mig eller liknande, vilket gör det hållbart. I alla fall när man stängt av allt fluff (jag vill inte bli en varulv och skiter i karma – åtminstone på Facebook!) och inte slösurfar runt hela dagarna. (more…)
Tommy k Johansson har intervjuat Mikael Svärdh på bloggannonsnätverket Tailsweep, om 2009. De är optimistiska och kommer expandera, är summan av kardemumman.
Internetworld pratar med tre mediabyråer om hur annonseringen ser ut nästa år. Inte mycket nytt under solen.
Dagstidningarna har inte greppat nätet än, vilket är anledningen till Mindparks Joakim Jardenbergs monsterpost om saken. Den är rentav så monstruös att jag skrev ut den, något jag ytterst sällan gör med text online.
Klipper och klistrar man lite så hittar man följande problem med dagstidningarna och webben (allt direkt från posten):
De båda första punkterna (Joakim har fler) är typiska för gammelmedia. Den tredje, däremot, gäller på webben över huvud taget. Det råder ett annonskomplex som begränsar oss till rörliga versioner av hel- och halvsidorna i magasinen och tidningarna, och det måste bekämpas på alla fronter. Vissa gör det redan, med kontextuella länkar i innehållet, mer eller mindre öppna, medan andra säljer sitt innehåll. Båda lösningarna är kortsiktiga och bygger på att lura läsaren. (more…)