Är det online så vill Google vara där och tjäna pengar. Adsense-annonser ser vi vanligtvis på traditionella webbsajter, men nu är det de webbaserade spelen som gäller, Flash-spel än så länge. (more…)
Tag: nätannonsering
-
-
TV4 lanserar Nyhetskanalen.se
Vad är det med svenska sajter och överdåd av flashannonser? Svenska Dagbladet har gjort sig skyldiga, och TV4 är inne på samma hemska spår med nya Nyhetskanelen.se. Trögt, blinkande, för mycket. Att formgivningen på textmaterialet är en taskig efterapning av kvällstidningarna känns onekligen som ett konstigt val, men man gör i och för sig likadant på sina andra webbplatser.
Jag är inte imponerad.
Andra bloggar om TV4, Nyhetskanalen.se, webbdesign
-
SvD.se svarar på kritiken
Chefredaktör Bo Hedin svarar på kritiken rörande laddningstiden på SvD.se, vilken är på tok för lång. Bland annat klistrar han in ett meddelande från teknikchefen Johan Möller:
”Vi jobbar förstås med detta som vi själva känner som ett problem. Det är lätt att konstatera en del fakta: SvD har en stor sida med mycket bilder och annonser. SvD ligger på en helt ny maskinpark med fullt tillräcklig prestanda. SvD har flest javascript av de stora tidningarna.”
Sista meningen. Ringer inte varningsklockan där? Varför har ni det?
Trimma sajten, trimma sättet materialet levereras på, ställ krav på annonsörerna. Det är inte svårare än så.
-
Adjö SvD.se
Det är inte bara jag som undviker SvD.se på grund av att den är äckligt segladdad – nu håller mediaprofilen Vassa Eggen-Olle sig därifrån också. Är det skäl nog att se över tekniken månne?
-
Annonsintäkterna på internet
Det här är goda nyheter för alla som pysslar med annonsbaserade onlineprojekt, typ Pakten. Kudos till Mindpark för deras trevliga bloggposter med statistik och tjusiga diagram. Just det senare är något som många borde ta efter, bilder lättar upp.
-
Magnus Uggla slipper Aftonbladets bloggannonser – gäller det alla?
Igår skrev jag om hur Tailsweep säljer annonser på Aftonbladet Blogg, där bland annat Magnus Uggla huserar sedan en tid tillbaka. Jag tog rentav en skärmdump för att illustrera bloggposten. Nu är annonserna borta för att Uggla blev förbannad. Jag undrar två saker: för det första, visste inte Uggla att Aftonbladet ville tjäna pengar på hans besökare? För det andra, kan alla bloggare hos Aftonbladet välja bort annonserna, och i så fall, hur skall tidningen får någon att behålla dem, annat än genom att dela intäkterna? Min gissning är att Uggla kan, men ingen annan… Blir intressant att följa.
-
Tailsweep sköter Aftonbladets bloggannonser
Grattis Tailsweep! Fyra nyanser förutsåg detta tidigare (och slår sig för bröstet, med all rätt). Så här ser det ut på Magnus Ugglas blogg just nu:
Tailsweeps sida för Aftonbladet Blogg är dock väldigt tom och tam. Hemlig statistik eller buggigt?
-
Dagens goddag yxskaft: Bannerplaceringen är allt
Intressant undersökning om var svenska surfare tittar någonstans. Inte så förvånande resultat kanske, men ändå.
Som annonsör har man kort om tid att fånga intresset hos besökaren. Undersökningen visar att en annons finns i webbläsarfönstret under i genomsnitt 18 sekunder (när besökaren scrollar en sida) och att annonsen under den tiden bara får en sekunds uppmärksamhet. Besökaren sållar alltså oerhört snabbt bland webbsidans innehåll.
I en tillhörande artikel så pratar Fredrik Wallner om klickfrekvens för banners. Det mest intressanta är synen på att klick inte är allt, något som jag och många andra webbpublicister har försökt förklara för annonsörer under lång tid. (more…)
-
Könscookie indeed
Hoppar raskt på Vassa Eggen-Olles benämning av E24:s otroligt töntiga val att låta dig berätta för dem om du är man eller kvinna, när du följer en länk till deras ManKvinna-avdelning. Allt för att få mer koll på demografin, rikta annonser, samt förstås vara så mossiga som möjligt. Inte ett dugg webb 2.0 heller. Gunnar håller med.
-
Google börjar med mobilannonser
Google börjar med mobilannonser. Mobilen som innehållsplattform blir alltmer intressant. En naturlig utveckling vore om bloggarna drog sig ditåt, faktiskt. Det passar delar av bloggupplägget ganska bra.
-
Smart bostadsannons på DN.se
Bostadsbolaget Notar har tagit fram en riktigt smart annons för DN, såg jag idag. Man använder toppannonsen på förstasidan (och kanske andra med, det vet jag inte) och gör en riktig bostadsrulle. Kolla dn.se, eller mina skärmdumpar. Analys följer. (more…)
-
PES-kupp, entreprenörstest, Adblock pekas ut, Facebook-guide och gitarrkurs
God förmiddag. Vad sägs om lite länkar? (more…)
-
SVT visar anime, Bioshock rosas, GC2007, rumpor, och en hund på vift
Usch vilken dag, hemskt mycket att organisera inför semestern. Todo-listan pingar hela tiden, hög tid att ta tag i saker, fastän jag bara vill slappa i soffan framför Oblivion igen… (more…)