Tag: SIS-Index


  • Därför vägrar jag SIS-Index Twitter-index

    SIS-Index är Kiaindex-alternativet som är gratis och tilltalande. Nikke har skrivit bra om det tidigare, jag gillar det verkligen så därför tar det lite emot att säga nej till Twitter-index. Egentligen är Twitter-index bara en enkel lista, men alla gillar ju listor och så även jag vilket gör att jag spontant vill vara med. Men nej, jag vägrar Twitter-index tills vidare, av den enkla anledningen att jag måste twittra det här för att vara med:

    Jag har nu lagt till mig på SIS-Index “Twitter-index”: http://bit.ly/aMUWrM

    Påtvingat material är helt enkelt ett stort fett nej i min bok, det är inte svårare än så. Förhoppningsvis blir det ändring på det här i framtiden.


  • Google Analytics godkänns av KIA Index

    Goda nyheter, KIA Index godkänner Google Analytics, en avsaknad jag tidigare skrivit om. Det betyder att man inte längre behöver betala stora summor till mätleverantörer för att indexeras av KIA Index, något som många mediabyråer mer eller mindre kräver för att annonsera på en sajt. Internetworld rapporterar, men det är ännu inte klart exakt när implementeringen är klar. (more…)


  • Google Analytics skulle kunna godkännas av KIA Index

    Google Analytics är ett stationärt statistikverktyg för webben, baserat på populära analysprogrammet Urchin. Analytics är gratis att använda (upp till fem miljoner sidvisningar, sedan kan det kosta pengar) och ger en förhållandevis sann bild av dina besökarantal, i alla fall jämfört med analyserade serverloggar.

    KIA Index skulle kunna tänka sig att inkludera statistik från Google Analytics, men säger följande i ett mejl till till Internetworld:

    En annan punkt som KIA fått kritik kring är att vi ej godkänt Google Analytics som leverantör. Fakta i det hela är att vi inte haft möjlighet att ta ställning till dem som leverantör. En förutsättning för att bli godkänd är att mätleverantören tar kontakt med KIA så att vi kan utvärdera dem. Eftersom Google ej kontaktat oss trots att ett flertal sajtägare kontaktat dem om detta så har vi ej kunna inleda någon utvärdering.

    Detta i en uppföljningsartikel till artikeln om Analytics-drivna “konkurrenten” SIS-Index, som dessutom är gratis att använda.

    Så Google, kanske läge att prata med KIA Index så att de som inte vill använda dyra mätverktyg kan vända sig till er?