Tag: sökmotoroptimering


  • Hitta.se köper länkar för biobiljetter, vad tycker Skatteverket om det?

    Hitta.se köper länkar av bloggare, och betalar med biobiljetter. Jennie Sinclair är ansvarig för PR, och säger så här:

    -Det här är ett nytt sätt för oss att jobba mot bloggar. Vi ser det här som ett bra sätt att upplysa om hur privatpersoner kan jobba med oss. Vi ser biobiljetterna som ett tack för hjälpen, inte som att vi köper länkar.

    Vad tycker Skatteverket om det här då? Förtäckt ersättning i så här stor skala borde det reageras på, tycker jag. Vill Hitta.se har länkar så betala för dem istället. Visst ja, det är på tok för jobbigt att betala privatpersoner i det här landet… Men om vi bortser från skattepolitiken så kan det få en annan intressant följd: Google gillar nämligen inte köp av länkar, för självfallet handlar det här om att spela sökmotorerna och hamna högre upp i resultatlistorna. Svartlistas Hitta.se på grund av det här så är det sannerligen dyra länkar, betalda med avdragsgilla biobiljetter eller ej!

    Via.


  • Är textlänkannonseringen olaglig?

    Rund kvadrat har en intressant post om huruvida en stor del av reklamen online – textlänkar i synnerhet – möjligen är olaglig. Avsändaren är nämligen vanligtvis inte tydlig, vilket är ett måste. Så ja, rubriken är aningen tillspetsad – det får man däremot göra.

    Riktigt intressant blir det om man, nu med lagtexten färskt i minnet, höjer blicken från Blogvertiser till… ja du gissade rätt: Sökmotoroptimering! Rent lagligt så ska alltså en stor del av alla köpta länkar där ute på nätet strida mot den rådande marknadsföringslagstiftningen.

    Intressant observation. Detta på tal om Blogvertiser, alltså den svenska PayPerPost-kopian jag skrivit om tidigare, och de båda DN-artiklarna om saken.