Tag: Spotify


  • Roundups of 2014

    I started to collect snippets for yearly lists, for a linkdump post. Best of Twitter, you on Facebook, Tumblr’s year in review, year in music on Spotify – that sort of thing. But looking through these I realized that they’re utterly boring. Even the YouTube rewind video is, while well made and full of things to recognize, nothing worth giving extra thought. So while I’ve linked all of those things above, a way less comprehensive piece of linkage than I had in mind, I really can’t urge you to click any of those links if you’re just going to click one thing today. That says a lot, and it reminds me that not all things are worth linking, nor spending time on.

    As a side-note, are you fed up with the gift guides yet? I certainly am, and I’ve stayed clear of most of them anyway. This is such a weird time during the year, when weak content suddenly gets the spotlight.

    Finally, there is one yearly thing I think is worth checking out, saved for last obviously. I might not be Google’s biggest fan, but their global and national lists of what people have been searching for during the year are interesting. These have been the big issues in 2014, and that’s worth a link.


  • Spotify lets select users share invites with your Facebook friends

    Spotify wants me to further share invites, this time with my Facebook friends. Only open for select users I’m told, if you’re one of them you’ll see a promotional link in the desktop app.


  • What I use the iPad for

    I’ve had the iPad since the US wifi launch. I bought the 3G version when it came out, and I upgraded to the iPad 2 with 3G at launch. When Apple releases iPad 3 I’ll get that too. In the short lifespan of the iPad it has gone from web browser to reading device to an actual tool.

    Or to put it more plainly, the iPad is by far the most used device, for both work and pleasure.

    So what do I really use it for, and how well is it working out compared to the almost always more fully fledged Mac alternatives? (more…)


  • This is how awesome the Spotify install graphic is

    I really like the Spotify install graphic on the Mac (no idea how the Windows or Linux versions look), pictured below.

    Spotify install graphic

    Don’t have Spotify yet? Grab an invite from here!


  • 100 Spotify invites – claim yours!

    Want an invite to the excellent music streaming service Spotify, now available in the US? Then you’re in luck, because I’ve got 100 of the things that I will pitch out via Twitter, my Facebook fan page, and Google+, as well as right here on TDH.me.

    So, what will you have to do to get a Spotify invite then, one of these mere 100 I’ve got for you guys? (more…)


  • iCloud är nästan vad jag ville ha

    Apple sade en väldig massa intressant när WWDC slog upp portarna idag. Jag är peppad för Lion, nästa version av OS X som inte ens distribueras på skiva utan bara kan köpas från Mac App Store för futtiga $29, och förstås för alla nyheter i iOS 5 – två saker jag tveklöst får anledning att återkomma till.

    Men störst är iCloud, ersättaren till MobileMe. Och tjänsten är gratis. (more…)


  • Reklamfinansierade spel med Gamersgate

    Svenska Gamersgate gör en Spotify och erbjuder reklamfinansierade spel i september. Lansering i USA (!) och Sverige först, fler länder senare. Häftigt!


  • Spotify Free är inte lika Free längre

    Gratiskonton för musikstreamingtjänsten Spotify stympas, om än inte direkt. Du som lyssnar på Spotify med reklamavbrott (hur orkar du?) och alltså inte betalar något kommer framöver bara få tio timmars lyssning i månaden, och begränsningar på antalet spelningar av varje låt. Allt detta förklaras mer eller mindre bra i en bloggpost, och ramaskrit låter inte vänta på sig – många är vana vid gratis och att nu begränsas ser inte bra ut.

    Spotify kommer däremot tjäna på det, på kort sikt. Lägre kostnader eftersom gratiskontona inte drar lika mycket längre, och många kommer trots allt gå till något av betalkontona för Spotify är en del av deras vardag. Har du förlitat dig på Spotify det senaste året så betyder det att din musiksamling saknar ett års musik, då är det lättare att bara betala.

    På lång sikt, däremot, kan det här vara början på slutet för Spotify. Nu skiljer man sig nämligen inte ett dugg från konkurrenterna, som kräver betalkonton för att du ska få strömma musik. Gratiskontot var en ingångspunkt som andra saknade, nu är man en i mängden.

    Så varför gör man det här? Jag gissar på att det är lika delar påtryckningar från skivbolagen, som den stundande USA-lanseringen. Min teori är att Spotify är rädda att inte klara av anstormningen av gratiskonton i USA, och därför begränsar dem för att lättare kunna räkna och därmed balansera driften samt kostnaden för den.

    Köper du ett premiumkonto hos Spotify, eller betyder de begränsade gratiskontona att du flyttar din musikkonsumtion till någon annan tjänst eller lösning?


  • Spotify når 1 miljon betalande prenumeranter

    Grattis till Spotify som nått 1 miljon betalande prenumeranter, kort och gott – grym milsten.



  • How cloudy can the iPad get?

    The iPad 2, along with future travel plans, made me think about cloud services. I’m a hardcore Dropbox user (got all my stuff there, except music, movies and apps because they take too much space) so this means I’m already pretty much living in the cloud, data-wise. But that’s desktop stuff, the iPad is different. (more…)


  • Get the lowdown on VOD in the Nordics by @paulamarttila

    The always excellent Paula Marttila gives us the lowdown on video on demand in the Nordics, which is to say Scandinavia, which in turn is located in the North of Europe, in case you didn’t know. Covering Voddler, Headweb and upcoming players (get it?), this is a nice overview if you want to know more about the region that sparked Spotify.


  • Skivbolag överväger att lämna Spotify

    Nya Affärer rapporterar att skivbolagen Naxos och ECM överväger att lämna Spotify för att de tjänar för lite pengar på tjänsten. Trist om det är sant, men frågan är om det inte är en stående övervägan hos många skivbolag?


  • Kampen om TV:n trappas upp

    Apple har låtit sin Apple TV gå från hobby till allvar, oavsett hur Steve Jobs uttrycker det framöver. Det är ett direkt svar på Googles TV-planer, och det har redan skrivits en hel del om de båda jättarnas stundande batalj. Men där Apples lösning fortfarande är låst till iTunes och dessutom kräver en, förvisso billig, extern låda, och där Google förhandlar med tillverkare om att få in sin teknik, där reser sig en ny aktör. Som gärna får gå vinnande ur allt det här om ni frågar mig.

    Plex byggs in i kommande HDTV-burkar och blu-ray-spelare från LG.

    Det betyder att du kommer kunna strömma vilken mediafil som helst till din TV utan någon extern box. Du kan kolla Headweb direkt från Plex, liksom köra Spotify och en hel hög med utländska tjänster. (more…)


  • Ett öppet brev till Stefan Andersson (uppdaterat)

    Det här lämnade utkorgen ikväll, i lätt ölstint sällskap. Ibland är det, bevisligen, onödigt svårt att göra rätt…

    Hej,

    Vi är två och en halv fulla människor som just såg att du släppt en ny platta, och eftersom No. 90 Kleist går varm så tänkte vi köpa den nya skivan.

    Försök #1. Vi startar Spotify. Ingen Skeppsråtta där. Attans.

    Försök #2. Vi startar iTunes. Ingen Stefan Andersson över huvud taget. Järnspikar.

    Försök #3. Vi besöker din hemsida. Länk till bengans.se – tror inte de lyckas skicka en skiva på tjugo minuter. Sjutton också.

    Försök #4. The Pirate Bay. Tar en jävla tid, och vi vill faktiskt betala för plattan! Rackarns.

    Slutsats: få ut skivan på Spotify, iTunes, och länka till digitala direktnedladdningar från din hemsida så att vi slipper fulversioner från Pirate Bay.

    Hälsningar,
    Två och en halv fulla människor

    PS. Även fint folk kan brottets bana gå

    Så, Stefan Andersson (varning för autoplay, och fina svenska visor), hur går det? När får vi köpa din skiva på rätt sätt tro?

    Uppdaterat! Stefan Andersson hörde av sig och lovade bot och bättring. Härligt att se och höra – så ska man bemöta sina lyssnare och tänkbara kunder.