Researchar tryckt webbmaterial just nu, eller tryckta bloggar i synnerhet, och som ett brev på posten blir det snack om Creative Commons-baserade tidningar på Jaiku samt så lyftar Gunnar fram den här sköna produkten från Really Interesting Group.
Blotta tanken att ta material skrivet för webben och ge ut i tryckt form är, ja, förbryllande tror jag. Å ena sidan så älskar jag tanken på det fria i konceptet, från öppna webben till slutna pappret, men å andra sidan så tilltalar tanken att läsa texter skrivna för nätet på papper inte särskilt mycket. Visst, en hel del material online korrekturläses noga, men ser man till snittet så skulle jag tro att ögontiden på texterna är betydligt längre om de skall ut på papper. Det gör dem inte bättre, bara tajtare. Såvida man inte har en kass redaktör som redigerar bort fel saker, det har hänt…
I alla fall, tanken är hur kul som helst, så jag rundar av det hela med en länk till The Printed Blog, något så osannolikt som en gratistidning som skall tryckas i två upplagor dagligen och ges ut i USA. Någon form av beta nu, men snart kommer man inte undan den. Har en intervju på gång med folket på nämnda startup, kommer publiceras på Blog Herald vad det lider. Se även Wireds artikel om just The Printed Blog.
Spinoff från print till webb är vi rätt vana vid, men åt andra hållet? Blir det en trend? Jag tänker i alla fall inte nödvändigtvis digitalt när det gäller att utöka onlinebaserade varumärken.