I morse samt det ned ett pressmeddelande, ett av många, tänkte inte mer på det eftersom det var opersonligt och ointressant. Minuterna senare får jag ett svar, skickat till avsändaren, från en av de uppenbarligen åtskilliga mottagarna. Det är det första av många, över 50 så här långt, där en överväldigande majoritet ber att bli borttagna från spamlistan medan andra kallt noterar att nämnda PR-firma nu spammarkeras. Inte är det småsajters representanter som är irriterade heller…
Hur blev det så här? Jo, PR-byrån tyckte tydligen att det var en bra idé att lägga in en massa e-postadresser i en mailinglista utan att fråga om lov. Så långt är jag varken bestört eller förvånad, 99% av alla pressutskick jag får har jag inte bett om men det är okej, jag sållar hårt och tar hellre en storypitch för mycket än en för lite.
Problemet här var att PR-byrån hade satt upp en mailinglista där alla svar skickades ut till alla medlemmar. Det uppskattades inte, och folk från AdAge och GigaOM med flera gick i taket.
En tekniskt blunder kombinerat med ett idiotiskt utskick (man är personlig med bloggare, hur svårt är det att förstå egentligen?) kan mycket väl vara slutet för den här PR-byrån. Jag skippar namnen här, konceptet är roligare än blundern (även om den är lätt tragikomisk och jag har flinat lite för vare UNSUBSCRIBE ME!!!-mejl som kommit under dagen), men det är troligt att andra inte gör det i sin frustration. Och även om så skulle vara fallet så är det ingen bra punkt på CV:t att man klantar sig till en svartlistining hos en hög med egocentriska Silicon Valley-bloggare med efterföljare. När ska ni lära er?