Tag: PR


  • Blackberry tweets from iPhone, tech bloggers get snarky

    The official Blackberry Twitter account tweets from iPhone, or at least they did once, says The Verge, with screenshotted proof. Now, I don’t believe that this means that Blackberry personnel are in fact iPhone users, but rather that the media agency they’re using need to get its shit together. Naturally, this is snark fodder for tech bloggers of all kinds, since Blackberry is something of the laughing stock these days, with its Blackberry Classic and everything. Personally, I have hard time seeing how this is news, but there you go.


  • Don't respond to bad reviews

    Getting reviews can be rough, especially since you’ll forget about the good ones and cry over the bad ones. This is most likely universally true, for musicians and game makers alike. And authors too, I’ve got some first-hand experience there, as has everybody else who’ve sold some books.

    Kathleen Hale stalked a reviewer, and she’s written about it in The Guardian. It’s a fascinating piece, but also quite creepy. I don’t think this is the way to tackle bad reviews, although I can certainly understand the helplessness she must’ve felt. Naturally, the whole piece is her point of view, which may or may not conform with reality. I wouldn’t know. There’s certainly been reactions, and you’ll have no trouble finding them should you want to. For my own part, I side with Chuck Wendig on this one: Don’t respond to bad reviews. It’s that simple, and that hard.


  • Reklambyrå stänger sin sajt och flyttar till Facebook

    Reklambyrån Grey har bestämt sig för att stänga sin sajt och flytta hela köret till Facebook, det läser jag på Resumé idag. Ett smart steg i tiden eller urbota korkat?

    Vi börjar med motiveringen, nämligen att vara där folk är. Okej, visst. 2,5 miljoner svenska på Facebook är inte kattskit, men här tänker man ju helt fel. Hela Sverige är på internet, så vad spelar det för roll om ni är på Facebook eller har en webbplats? (more…)


  • Hur man blir svartlistad som PR-byrå i bloggosfären

    I morse samt det ned ett pressmeddelande, ett av många, tänkte inte mer på det eftersom det var opersonligt och ointressant. Minuterna senare får jag ett svar, skickat till avsändaren, från en av de uppenbarligen åtskilliga mottagarna. Det är det första av många, över 50 så här långt, där en överväldigande majoritet ber att bli borttagna från spamlistan medan andra kallt noterar att nämnda PR-firma nu spammarkeras. Inte är det småsajters representanter som är irriterade heller…

    Hur blev det så här? Jo, PR-byrån tyckte tydligen att det var en bra idé att lägga in en massa e-postadresser i en mailinglista utan att fråga om lov. Så långt är jag varken bestört eller förvånad, 99% av alla pressutskick jag får har jag inte bett om men det är okej, jag sållar hårt och tar hellre en storypitch för mycket än en för lite. (more…)


  • Om att pitcha bloggare

    Att PR-byråerna har en hel del att lära när det gäller att pitcha bloggare är välkänt. PR-byrån Text100 har gjort en undersökning och Dagens Media pratar bloggmissnöje. Jo tjena, läs och lär, PR-byråer.


  • Binero ger bort 1000 webbhotellskonton till mikrobloggare

    Intressant PR-stunt av webbhotellet Binero (som jag använder, för övrigt) idag. De ger bort 1000 webbhotellskonton till mikrobloggare idag, gratis i ett år. Självfallet är det ett sätt att växa på, för vad gör du när ditt gratisår är slut? Du kan så klart flytta någon annanstans eller säga upp ditt konto, Binero kör inte med uppsägningstid, men merparten kommer troligtvis vara nöjda och mindre sugna på att harva med flyttar och grejor.

    Kampanjen har pumpats ut på bland annat Bloggy. Haken är förstås att det bara gäller nya kunder, så undertecknad är inte välkommen, vilket påpekades till Erik Arnberg, marknadsansavrig på Binero.

    Å ena sidan måste vi växa, å andra sidan är vi väl medvetna om att våra existerande kunder också vill gynnas – därför tänkte vi ge er mer snart – vi ber att få återkomma i frågan.

    Intressant. Mer utrymme på ingång kanske? Eller bort med databasbegränsningen månne?

    För mer om vad man bör tänka på när man väljer webbhotell, se den här posten på Börja Blogga. Och du behöver förstås ett domännamn också, här får du lite råd och tips om ditt val.


  • Pricerunner har fattat

    Pricerunner har en spelblogg, det visste jag fastän den dök upp på Spelsverige-sidan först nyligen. Och nu har de även en filmblogg, som de dessutom söker bloggare till. Vi vet väl alla vart det här kommer leda, inte sant? Musikblogg? Prylblogg? Alla-kategorier-man-har-prisjämförelser-i-blogg?

    Ett naturligt nästa steg som konkurrenterna inte riktigt förstått, eller inte har råd med. För det måste förstås vara bra bloggar, och det kostar pengar. Alternativt så gör man samarbeten och bygger kring det. Prisjakts Minhembio.com är också rätt, men de kunde allt ta det hela längre (ni vet vad jag tycker!) och nå ut ytterligare.

    Pricerunner har dock fattat mest. Kudos.


  • Microsoft byter till nyhetsblogg

    Skönt att se, låsta trista pressrum med krav på registrering och liknande trams är något från förr. Nu kör Microsoft en nyhetsblogg istället.


  • Dagens Industri uppmärksammar 24 Hour Business Camp

    Alltid kul med pressklipp, tänkte jag efter att ha sett att di.se skrivit om 24 Hour Business Camp, via den officiella bloggen. Ett klick senare och jag stänger webbläsaren i frustration. Trött och ospännande text utan en enda länk (även om t.ex. Bloggy och Bokhora nämns). Initiativtagaren Ted Valentin kommer till tals, kul att man stavar fel till hans namn i förstaläget bara. Nej, jag håller med Jocke här, svag text och “tragisk humor”, uppsnappad via Newsdesk ytterst plikttroget gissar jag.

    Läs sedan några av kommentarerna, och vi är tydligen idioter hela gänget. Tilltron till att någon skall få ur sig något vettigt på så kort tid är låg, milt uttryckt. Jag tror lite mer på oss alla, det kommer garanterat dyka upp åtskilliga spännande webbtjänster i slutet av januari. (more…)


  • Vassa Eggen-Olle intervjuad av Resumé

    Jag antar att den här intervjun kom till för att Resumé skulle visa att de hajar bloggar, en illa dold PR-kupp för Twingly-integrationen kanske? Olle är själv inne på samma spår


  • Visa säger att cash inte är king

    Visa kör en PR-kampanj som heter cash is not king på Facebook. Där tävlar 15 bloggar om 10 000 kr genom att visa vem som klarar sig bäst utan kontanter i tio dagar. Sätt in pengarna på ett konto till mig istället, jag skyr kontanter som pesten.


  • Microsoft rycker in, fixar Xbox 360 utan Red Ring of Death

    Inte långt efter det att jag berättat om hur min Xbox 360 drabbats av otrevliga Red Ring of Death, så hörde Microsoft av sig och erbjöd sig fixa problemet. Mycket riktigt, idag anlände en fullt fungerande Xbox 360, så nu återstår bara att skicka tillbaka den rödringade tingesten. Tack för snabb respons, Microsoft!

    Dessvärre var det inte mycket att liveblogga, men jag tog i alla fall några foton. (more…)


  • Vulkan.se skräder inte orden

    Det skall tydligen delas ut ett Årets Blok-pris, vilket ju är trevligt – alla vill väl ha pris? Men det som verkligen fångar mitt öga är överdrifternas överdrift i ett pressmeddelande på Vulkans blogg:

    Linda Skugge har revolutionerat förlags-branschen genom Vulkan.
    Genom www.vulkan.se låter hon författaren vara sin egen förläggare. Vulkan låter kreatören äga och publiken välja – vem som blir nästa bestseller!

    Snacka om att ta i så att man spricker! Revolutionerat minsann, med en print-on-demand-lösning som funnits såväl i Sverige som i utlandet i flera år? Jag hade skämts om någon hajpade mig på det viset.


  • UPS saknar humor, bussar advokater på bloggare

    Bloggaren och e-handlaren Dan Nilsson kritiserade UPS för att de, ja, sög, kort och gott. Detta gjordes med lagom oseriösa skämt om Nazityskland, totalt harmlöst. UPS har dock ingen humor, så Dan har fått advokaterna på sig, vilket bäddar för underhållande läsning. Läs brevet på Dan.se! Notera att, som Dan påpekar, själva kritiken mot UPS inte nämns…


  • Allt om PC på Pirate Bay – medvetet

    Tommy K. Johansson har laddat upp Allt om PC på Pirate Bay, en tidning han är chefredaktör för. Det hela är förstås sanktionerat av såväl medarbetare som chefer, och frågan är om det inte är ett rätt klipskt PR-knep trots allt? Ladda hem den här, och bege dig hit om du inte vet vad bittorrent är för något.