Tag: PR


  • Pakten utannonseras på måndag eller tisdag

    Pakten - bloggnätverketDiskussionerna bakom kulisserna är klara, avtal godkända och så gott som påskrivna, men det blir lite för tajt att utannonsera Pakten idag. Utannonsera som i skicka pressmeddelanden och börja PR:a sig lite, köpa annonsplatser och så vidare, då – bloggnätverket är redan uppe och flera bloggar går inte längre under publik beta-flagg. (more…)


  • Bloggfringisar och tillit

    Guzine med meraDet dök upp ett mysigt litet brev med posten igår, innehållandes Gustavs minifansin Guzine, och lite sköna nörd-klistermärken. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att fota, det här är ju ett typexempel på bloggspinoff utanför bloggosfären, om än självfallet i liten charmig skala.

    Det visar också att sättet att få mig att skriva om en produkt är att skicka ut den. Det har gjorts förut, förstås, med blandad framgång – PR-bolag och butiker gör det med jämna mellanrum. Jag har exempelvis en produkt som jag leker med nu, en trådlös sensor bar till Wii, som jag tänker skriva mer om senare.

    Bloggar borde användas som marknadsföringskanal. Man talar mycket om bloggars trovärdighet, men vad det egentligen handlar om är varje enskild bloggare. I slutändan handlar det om tillit.


  • Wiki agerar länkbete åt Fokus

    FokusSmart, mycket smart. Tidningen Fokus, som tydligen nylanserat sin sajt, kläcker även ur sig en wiki med Sveriges 100 viktigaste politiska makthavare – en lista som nyligen figurerat i pressen. Bakgrundsfakta skall hamras in, och sajten är ansluten till Twingly, vilket är var länkbetet (från engelska linkbait) kommer in. (more…)


  • Alex Schulman, epilogen som kommer ses som prolog

    Someone bring in the clownsJag är imponerad av hur väl Alex Schulman lyckats spela medierna, riktigt imponerad. För om man först kan vara utpekad som Det Stora Bloggmonstret och få pressombudsmannen att ta ton, och sedan gå till långintervju med såväl Dagens Nyheter som Svenska Dagbladet, då har man gjort någonting riktigt rätt. Schulman har gått från att ha varit skvallerreporter och bitsk bloggare, till ett begrepp och ett varumärke som öppnar betydligt fler dörrar än någon kanske vill inse.

    Spelar Alex Schulman sina kort rätt så kommer vi få se en hel del av honom under de kommande åren. Vi snackar megastjärna här, med extrem exponering och självdikterade villkor varthelst han vänder sig. Webb, TV, print, radio – det kommer inte spela någon roll. Allt är i Schulmans händer nu, och det är bara att lyfta på hatten och en riktigt snygg PR-kupp.


  • Kinesisk DS-reklam

    Ja, iQue DS är Nintendo DS, men i Kina. Tack till Robert och Sabin som (oberoende) tipsade om det här, varifrån bilden kommer från början vet jag däremot inte.

    iQue DS


  • Hitta rätt med Anno 1701

    Tur att jag fick en tygpåse med en kompass till det här spelet. Hur skulle jag annars kunna navigera till balkongen och min Nintendo DS? Ja se PR-typer…

    Anno 1701 för pressen