Jag kör den hostade bloggkommentarslösningen Disqus såväl här på TDH.se som på engelskspråkiga TDH.me, och planen är även att rulla ut den på hela Skånebloggar i sinom tid. Jag har motiverat Disqus-valet för mina båda bloggar i en post på TDH.me redan (har du inte läst den så kan det kanske vara intressant), men kör inte systemet på Spelbloggen, fast det var tänkt så från början.
Då, den 30 oktober, var den svenska lokaliseringen av Disqus tafflig och ofärdig. Det ville jag inte ha.
2010 är läget ett annat, som du ser om du rullar ner och kastar dig in i diskussionerna på den här posten, eller någon annan för den delen. Disqus fungerar överlag riktigt bra, förutom lite för lång Facebook-hicka för ett tag sedan – det är dock ingenting som hindrade tjänsten som sådan, bara Facebook-kopplingen, och det får väl sägas vara okej ändå.
Kort sagt, jag är nöjd med Disqus så här långt. Ändå har jag inte rullat ut det på Spelbloggen. Varför?
Frågan är inte helt lätt att svara på ens för mig. Det som fick mig att kasta ut systemet under utvecklingen på 24 Hour Business Camp är inte längre ett problem. Borde det inte åka in snabbt som sjutton då? Fördelarna är ju många…
Mjo. Samtidigt så är användarna vana vid den nuvarande kommentarsmodellen, vilken för övrigt är standardlösningen i WordPress. Den har sina fördelar den med, den främsta är förstås att den definitivt kommer fungera vid nästa uppgradering av plattformen – det är faktiskt inte säkert att Disqus, eller någon annan funktionalitet som bygger på en plugin, gör detsamma. Jag håller förvisso inte det för särskilt troligt, att nästa version av WordPress har sönder Disqus-pluginen, men ändå – det är en faktor, och dessutom en av flera anledningar till att jag tycker att man ska vara försiktig med att köra för många plugins på sin sajt.
Nej, den stora stoppklossen är faktiskt besökarnas vana vid dagens modell. Våra läsare vet hur man kommenterar, har vant sig vid designen vi har på rutorna, och känner sig hemma där. Disqus ser inte ut så, och det är inte säkert att möjligheten att kommentera med sin Twitter- eller Facebook-användare är något som tilltalar alla, eller ens särskilt många, av våra läsare. Jag vet inte, och jag kan inte tänka mig att en fråga rakt ut skulle ge ett särskilt tydligt svar heller.
Det var därför jag ville ha Disqus på Spelbloggen från början – då hade det varit vad våra läsare var vana i, och därför hade det varit ett icke-problem.
Nästan allt annat med Disqus är fördelar. Just nu lutar jag åt att just fördelarna övertar nackdelarna även för Spelbloggen, men jag drar mig ändå för att ta steget. Precis som många andra sajter med betydligt mindre nätvana läsare, oerhört många fler kommentarer, samt tveklöst stelare medarbetare att övertyga på hemmaplan, så tar jag inte lätt på det här.
Så ska Spelbloggen köra Disqus? Varför/varför inte? Jag skjuter ut frågan här och nu, fritt fram för var och envar att tycka till – och samtidigt testa Disqus här nedan. Win-win.