Tag: Spelbloggen


  • Appmagasinet lever och mår bra

    Jag är notoriskt dålig på att tipsa om saker jag pysslar med. Som Appmagasinet, en e-posttidning som utkommer med sitt femtiotredje nummer i morgon fredag. Det handlar om appar, förstås, till iPhone och iPad. Prenumerationen är så klart gratis såväl som spamfri, och du kan förvänta dig ett nummer av Appmagasinet i veckan.

    Just nu, ska kanske tilläggas, för det är saker i görningen. Inget att utannonsera, inget att lova, men låt oss bara säga att det inte är någon slump att Spelbloggen tuffar på lite extra… Nej, jag har inte släppt allt och sadlat om till publicist (igen), men ett experiment är i görningen. Tills det är värt att tala om, samt så klart visa, så hoppas jag att såväl Appmagasinet som Spelbloggen ska tilltala.


  • Spelbloggen har fått lite nya funktioner

    På senare tid har vi rullat ut några nya funktioner på Spelbloggen.

    • Först ut var att ta bort föregående/nästa-länkarna på arkivlistningar, och istället läsa in fler med en knapp. Vi valde det här istället för direkt infinite scroll.
    • Däremot har vi infinite scroll på posterna numera. När du läst färdigt är det bara att rulla vidare ner, så läses nästa post i flödet in. Extra lämpligt för slöläsning i ryggläge.
    • Slutligen, det finns en läsindikator högst upp på postsidorna. Den fungerar som en (ärlig) progress bar, så att du vet hur långt kvar det är på artikeln du läser. Spelar förstås mindre roll på kortare poster, men när vi tar upp konsten att bygga ett arkadspel så är det desto mer motiverat.

    Om du är ointresserad av funktionerna så kanske det senaste från spelmässan E3 kan locka? Vi kör inte “pumpa och publicera allt”-modeller, utan väljer ut det vi tycker är intressant. Trevlig läsning.


  • 3 000 ord om Mortal Kombat X

    Undertecknad testar det lite längre formatet på Spelbloggen, med 3 000 ord om slagsmålsspelet Mortal Kombat X:

    Mortal Kombat X, det tionde spelen i huvudserien (då räknar vi inte specialutgåvor och tournament editions och allt vad det är), är det logiska steget vidare från Mortal Kombat, nian alltså. Här någonstans är vi idag, med ett mer brutalt, mer välsvarvat, mer köttigt Mortal Kombat än någonsin tidigare.


  • Appmagasinet kommer också tillbaka

    Det är mycket som återuppstår från, tja, det islagda, den här veckan. I onsdags var det Spelbloggen, och i eftermiddag så är det Appmagasinet. Den sistnämnda är fortfarande ett nyhetsbrev med inriktning på appar till iOS, det vill säga till iPhone och iPad. Upplägget är lite annorlunda jämfört med de första 35 numren som publicerades, och det kommer inte bli lika strikt som tidigare heller, vad gäller vad som behandlas och hur varje nummer innehåller. Den rigida strukturen var en av sakerna jag ville slippa med nya Appmagasinet, och nummer 36 är det första steget i den riktningen.

    Än så länge finns det ingen ny sajt för Appmagasinet, men det kommer säkerligen något sådant vad det lider med. Såväl Spelbloggen som Appmagasinet är båda i sin nyfunna linda – räkna med att det kommer skrivas på dem båda.

    Teckna en prenumeration på Appmagasinet här (har du redan en så behöver du så klart inte teckna dig på nytt), samt – om du är spelintresserad – på Spelveckan med Spelbloggen här. Den sistnämnda är något av ett experiment, på många sätt och vis, så vi får se var det slutar.


  • Spelbloggen är tillbaka

    Lång historia kort: det var dags. Från återlanseringsposten igår:

    På nya Spelbloggen blir det ingen nyhetspump eller trailerfest. Istället bjuder vi på olika vinklar av spelvärlden, genom att bjuda in fler bloggare, med olika bakgrund, kön, åsikter och insikter. Tanken är att vi tillsammans ska kunna ge en bredare bild av spelvärlden.

    Med det sagt så blir det knappast en socialpolitisk spelpamflett av Spelbloggen! Vi gillar spel, så vi tänker skriva om spel. Mest blir det tv- och datorspel, men räkna med att det slinker in en hel del mobila och analoga dylika med. Spel som spel, kul som kul, tänker vi.



  • Jag återkommer alltid till spelens värld

    1996 lanserade jag AlfaWeb, en spretig portalsida med redaktionella undersidor (där Drakens Tand hörde hemma, för de av er som minns den). Det handlade om roll- och brädspel i första hand, men även om tv-spel.

    1997 släppte jag TVspel.nu, först som nyhetsbrev men sedan som sajt. Den blev riktigt, riktigt stor. Senare skulle ett tiotal spelrelaterade sajter, mer eller mindre nischade, rulla ut, däribland ett spelcommunity. TVspel.nu blev Kong, och till slut sålde jag hela köret för att grotta ner mig i (den då främst amerikanska) bloggosfären. Där blev det återfall i form av Live Arcade Review, som handlade om Xbox Live Arcade-spel. Den såldes senare för en hyfsad summa pengar.

    Nog där, eller? Nej, för Jonathan Sulo väckte spelsuget hos mig igen genom att ge mig domänen spelbloggen.se, som sedermera lanserades på andra upplagan av 24 Hour Business Camp. Men spel är svårt och när vi bestämt oss för att bredda så gick Spelbloggen upp i Nutopia, en blogg om allt som är underbart. Den finns för övrigt kvar, Nutopia alltså.

    (more…)


  • Vad är grejen med Nutopia?

    Det har varit ett par synnerligen turbolenta dygn. På kort tid har undertecknad lanserat två sajter, en tokhajpad historia som heter Ajour, och en betydligt mer anonym blogg vid namn Nutopia. I all stress och press har jag helt enkelt inte hunnit göra mycket mer än välkomna besökarna till Nutopia – fortfarande en aktuell post – och snabblänka sajten härifrån. Den förtjänar bättre, för jag tycker att det här är något som saknas i Sverige. (more…)



  • iPhone 4S

    Ja, jag köper så klart en iPhone 4S med 64 GB utrymme. Snabbare, bättre, starkare – allt jag ville ha. Spelbloggen har för övrigt rapporterat med spelvinkling.


  • Några ord om reklamtidningen Roots

    Som fenomen är reklamtidningen (som i reklam för något) Roots synnerligen intressant. Jag skriver några rader om det på Spelbloggen.


  • Nintendos svenska distributör gör jättefadäs

    Det här är oerhört klumpigt av någon på Bergsala, Nintendos svenska distributör.


  • Ett steg tilbaka för Mapple

    Det är inte utan att det svider en del, men ibland måste man vara realist. Gemensamt har vi bestämt att stänga Mapple, systerbloggen till Spelbloggen om allt kring Apple. Det är synd, för den är omtyckt av sin läsarkrets och rolig att jobba med. Boven i dramat är verkligheten, det finns helt enkelt inte tid nog att förvalta både Mapple och Spelbloggen just nu, och med den bakgrunden var det ett ganska enkelt beslut. Mapple kom till under andra förutsättningar, och när dessa ändrades så hamnade den helt enkelt fel i våra planer. Kryptiskt, jag vet men jag tror inte jag kan vara mycket tydligare än så.

    Det är dock inte tal om nedläggning för gott, Mapple har hela tiden varit med i vår långsiktiga strategi och sajten kommer tillbaka när det passar bättre. Eller med andra ord, när vi är där vi tänkte vara för Mapple-lanseringen. Så länge får ni hemskt gärna skriva upp er på nyhetsbrevet så att ni inte missar återkomsten.

    Det är aldrig kul att stänga en sajt, men det här är helt rätt. Det kan också ge effekten att vi alla skriver mer om Apple, Mac och iOS framöver, men på andra platser (min post om iCloud kan ses som en fingervisning) – vi får se.


  • 35+ poster på Spelbloggen från #E3se idag

    När det går undan så går det undan. Idag kommer Spelbloggen publicera över 35 poster, och det är förstås spelmässan E3 som är anledningen. Läs själv, och följ @sbse på Twitter.


  • Spelbloggen twittrar E3

    Vi på Spelbloggen bestämde oss för att fokusera på twittrandet under årets upplaga av spelmässan E3, så följ @sbse på Twitter för det senaste. Självfallet blir det traditionella poster med.