DN rullar inte bara ut en ny mobilsajt (med reklam, skall det äntligen slå?) – man erbjuder även en DN-mobil i samarbete med Telenor. I själva verket är det en Nokia 6120 försedd med en knapp som leder till mobil.dn.se (klicka du, det går att besöka den i webbläsaren, men ser bättre ut på en mobiltelefon). Telefonen erbjuds enbart till DN-prenumeranter, och i abonnemanget, som kostar 199 kr/månad som får ringas för, ingår fri surf på DN:s mobilsajt till och med den sista december 2008.
Är det här framtiden, brandade mobiler med direktkopplingar till portaler och tjänster? DN säger att de är först med det här, och det stämmer kanske, men konceptet är inte direkt nytt. Allt snack om Googles kommande telefon (populärt dubbad Gphone) talar om direktintegration av Googles tjänster.
Mobiloperatörerna blir säkerligen glada om de kan få oss att ta dyrare abonnemang samt surfa mer på våra lurar. Jag tvivlar dock på att just DN-mobilen kommer slå stort. Ärligt talat, jag kan surfa dit med min gamla mobil – varför skaffa en ny?
PC för Alla har fångat in ett citat:
– Många tycker att det är krångligt och man vet inte vad det kostar. Nu tar vi bort de hindren, säger Johan Othelius.
Ligger nog något i det, men brandade mobiler tror jag inte är lösningen. Mobiltelefontillverkarna bör istället se över användarvänligheten i sina lurar. Hälften av alla jag känner ringer och SMS:ar med sin mobil, men that’s it. Huruvida det beror på att viljan fattas, eller att man inte riktigt vet vad mobilen kan göra, låter jag dock lämna osagt.
Se även vad bloggosfären har att säga om DN-mobilen, DN, Gphone, samt mobiltelefoner i allmänhet.