Dagstidningarnas artiklar kring modebloggarna blir alltmer tafatta och upprepande. Vad som får redaktionerna att ta in det här materialet gång på gång är svårt att förstå, utan en vinkling blir det ointressant. Som den här artikeln hos Svenska Dagbladet till exempel, ännu en om Blondinbella, vad säger den? Var är nyhetsvärdet, vinklingen, analysen, innehållet?
Jag kanske är blind, eller för blasé, men det finns inget där. Några citat från Isabella Löwengrip och Ebba von Sydow, samt ett klipp från en Liza Marklund-krönika i Expressen. Meningslöst. Inte heller utvecklar man KO:s utredning om betalda bloggposter mer än att Isabella får svara på dess existens:
– Det är inte produktplacering om jag skriver om en klänning, och inte fått betalt för det. Om företaget sedan ser att det blir mycket trafik till min blogg och vill annonsera så är det bra. Jag vet att sådant jag rekommenderat har tagit slut i butiken så det är klart att jag har makt.
Helsingborgs Dagblad har en aningen mer motiverad artikel om bloggaren Egoina idag. Inte för att den är strålande intressant, men för att det åtminstone är en lokal anknytning – Egoina är tydligen från Landskrona. Å andra sidan så stoltserar skribenten med, jag vet inte, okunnighet eller bara viljan att spetsa till det lite? Artikeln inleds så här:
Nordvästra Skånes mest framgångsrika bloggare är en 19-åring från Landskrona. Hon har 5 500 unika besökare på sin blogg varje vecka enligt blogg.se.
Verkligen? Skulle det inte finnas någon bloggare i nordvästra Skåne med fler besökare än så? Det stämmer självfallet inte. Kanske menar de att hon tjänar mest pengar? Fast det kan det inte heller vara:
Hennes dröm är att kunna tjäna pengar på bloggen. Det har blivit en stor grej med att företag gör reklam på bloggar.
– Det hade varit kul, men mycket handlar om rätt kontakter. Så vi får se vad som händer.
Hur är Egoinas nordvästra Skånes största blogg? Berätta det för mig, jag är uppenbarligen okunnig i frågan.
Problemet med dagstidningarnas artiklar om bloggar är att de är framtvingade. “Vi behöver skriva om bloggfenomenet” verkar de konstatera på sina redaktionsmöten, och så trycker de ur sig något urvattnat blaj om några modebloggare. Det är inte det att modebloggarna inte behöver täckas, men täckningen är ointresserad och stundtals rentav okunnig. Man behöver inte vara teknikjournalist för att skriva om bloggar, det räcker med research.
Jag är inte imponerad.
Förresten, största hånet i båda de här artiklarna torde vara avsaknaden av klickbara länkar. I den första nämns inte ens adressen blondinbella.se, och i den andra så finns den utskriven i faktarutan, men är inte klickbar. Pinsamt.