CDON byter (tydligen) betalningsleverantör för fakturor, lagom till julhandeln. Så här skriver de i ett nyhetsbrev:
Observera att vi per den 1 december har bytt fakturaleverantör till Qliro. Har du en faktura och lagt en order före den 1 december ska du betala till Klarna. Har du en faktura och lagt en order 1 december eller senare ska du betala till Qliro. Vi ber dig att noga kontrollera fakturan, där det tydligt framkommer vem som är betalningsmottagare, när du betalar. Tänk också på att uppdatera uppgifterna om du har sparat Klarna/CDON.COM som betalningsmottagare i din internetbank.
För det första, mitt i julhandeln? Verkligen? Måste varit stora pengar inblandade här. Och ja, det var det: Qliro är ett CDON-företag, och därmed får de mer pengar per försäljning. Tack @olssonm.
För det andra, om ni behöver informera så här i ett nyhetsbrev är betalflödet, galet trasigt. Kund beställer, och får tydliga betalinstruktioner. Under en övergångsperiod behöver kanske dessa flagga för att det är nya betalrutiner för de som lagt till Klarna i internetbanken, men det är inte svårare än så. Tydligt formulerat och självklar design i flödet löser detta.
För det tredje, att toppnyheten i ett nyhetsbrev – som inte skickas ofta – är att CDON bytt en leverantör är bara tokigt. Information är bra, men det här är antingen egotrippat, eller bevis på den dåliga tajmingen som bytet från Klarna faktiskt har.