Computer Swedens teknikredaktör: “webbmejl är ett riktigt träsk”

Computer Swedens teknikredaktör går hårt åt webbmejlen i en krönika. Ord och inga visor, det “fungerar uselt”. För vet ni, webbmejl är ett riktigt träsk. Herr Brundin drar en historielektion med Hotmail och Passagen som exempel. Sedan spolar han från 1997 till 2008:

Nu är det 2008 och samma förhållande råder fortfarande. Webbmejlen är mest ett irritationsskapande komplement till min vanliga, fasta mejl.

Så här långt är jag med i resonemanget, även om jag kanske inte håller med. Sedan går det utför.

Sverker Brundin börjar med att problemstämpla Googles Gmail, och detta med följande:

På senare tid har rapporterna duggat tätt kring strul med Googles röriga e-posttjänst Gmail. Stabiliteten tycks inte vara något vidare.

Nähä? Är du en användare som styr ett tiotal e-postkonton via Gmail tro? Nej, det är herr Brundin inte, han fortsätter nämligen med att stärka sin tes – webbmejl är ett riktigt träsk – med ett eget exempel. Så vad kör herr Brundin, teknikredaktör på Computer Sweden, när han vill ha mejlen i molnet?

Passagens webbmejl.

Jag satte minsann nästan kaffet i halsen när jag läste det i morse. Vi tar det igen, så att ni verkligen förstår. Webbmejl är ett riktigt träsk därför att herr Brundin har problem med sin Passagen-mejl.

Så varför har han det? Jo, de har tydligen klantat sig lite:

Nu visar det sig att den kortadress som jag har använt för att slippa gå via Passagens meningslösa portal inte längre används. Webmail.passagen.se är fortfarande uppe och går utmärkt att logga in på, men det kommer inga mejl dit. De är omstyrda till mejl.passagen.se.

Det tog en månad innan herr Brundin anade oråd, och troligtvis gick till Passagens förstasida för att se vad som hänt. Eller hur han nu upptäckte att länkarna hade ändrats, det förtäljer nämligen inte historien. Klantigt av Passagen att inte peka om webmail.passagen.se till mejl.passagen.se om de ändrar, så klart, men är det problemet med webbmejl då, vad som gör det till ett träsk?

För herr Brundin är det tydligen det, eftersom följande endast nämns som hastigast, och som egentligen torde vara ett större problem:

Ytterligare ett problem är att Passagens skräppostfilter till 80 procent fångar helt legitim e-post.

Det är en sjuk krönika som herr Brundin får publicerad. Hade det handlat om att Passagen har klantat sig så hade det väl varit okej, men att över huvud taget döma såväl webbmejl som molnet utifrån Passagens webbmejltjänst gör mig mörkrädd.

Teknikredaktör?! Vilken teknik är det, månntro? Inte har det med webben att göra i alla fall. Det här är samma förlag som ger ut Internetworld, kan inte Magnus Höij & Co. ge herr Brundin en liten snabbkurs i webben anno 2008?

Eller säg så här: prova en riktig webbmejltjänst och återkom sedan. För kör man Gmail, eller Yahoo Mail, så får man aningen annorlunda resultat. Till och med Hotmail är ett bättre val än Passagens webbmejl! Faktum är att jag skulle tro att det mesta är det, men nu har jag förstås inte testkört allting där ute i molnet så jag vill inte säga för mycket.

Vad baserar jag kritiken på? Har jag några belägg för mina åsikter? Ja, självfallet, med ett tiotal e-postadresser som körs via Gmail, och hundratals mejl i veckan, kanske tusentals, kan jag meddela att även om Gmail inte är perfekt alla gånger, så är den i allra högsta grad ett bra verktyg. Bara det faktum att spamfiltret tar hand om all skräppost sparar mig oerhört mycket tid. Det kan förvisso en skrivbordsklient, typ Outlook eller Thunderbird, också göra, men då måste jag ladda hem skräppost i onödan. Gmail röjer det direkt, jag behöver inte bry mig. Och några 80% legitim post i spamlådan är det förstås inte. Faktum är att det var länge sedan något blev felaktigt markerat.

Det hör dock inte hit. Jag vill inte omvända herr Brundin, ärligt talat tycker jag det låter som att han skall hålla sig till Outlook.

Vad jag tycker är beklämmande är att Computer Sweden, en av Sveriges äldsta datortidningar med inriktning mot branschfolk, publicerade smörjan.