Därför skapade vi #wpsthlm på Facebook

WordCamp Stockholm använder sig som bekant av hashtaggen #wpsthlm på Twitter, och den officiella sidan är faktiskt inte den på WordCamp Central (det finns en, den är ointressant) utan wpsthlm.se. Ni som var med 2010 minns att undertecknad var mindre imponerad över vad som gick att göra med sidan på wordcamp.org, vilket var anledningen till att vi använde wpsthlm.se i stället. Det gäller fortfarande, även om möjligheterna på wordcamp.org nu åtminstone är betydligt mer visuellt tilltalande.

Nu finns det även en Facebook-sida som heter #wpsthlm (och ett Twitter-konto för övrigt), trots att vi redan har en som heter WordCamp Sverige.

Kaotiskt? Ja tyvärr, men det finns en bra förklaring. Faktiskt.

Facebook-sidan WordCamp Sverige använde vi 2010. Från början skulle nämligen WordCamp Stockholm heta just WordCamp Sverige, men under processens gång så ändrades reglerna för vad WordCamp-konferenser fick heta, och däribland var begränsningen att ett helt land inte var okej, däremot en stad eller region. Vi följde så klart detta, men använde WordCamp Sverige-sidan på Facebook ändå för den var inarbetad.

Nu är det 2012 och dags för ett nytt WordCamp Stockholm, så då vill vi förstås att Facebook-sidan ska vara korrekt. Problemet är att Facebook inte tillåter namnbyten av sidor med fler än 200 gillamarkeringar, så vi börjar helt sonika om.

Med andra ord, #wpsthlm-sidan på Facebook handlar om WordCamp Stockholm, men också om kommande tillställningar under #wpsthlm-fanan. Det blir mer, helt enkelt, dock inte i år, men längre fram.

Den gamla WordCamp Sverige-sidan då? Jo, den använder vi för att lyfta fram svenska WordCamp-konferenser, för det blir säkert fler sådana än bara i Stockholm. På så vis så blir det inga konstigheter gentemot WordCamp-reglerna, och inte heller blir det skevt mellan WordCamp Stockholm och andra svenska WordCamp.

Det är inte så lätt ibland, som synes.

Jag avslutar med lite WordCamp Stockholm-relaterade länkar:

Klart som korvspad.