Förlagan till Veckans Blogg

Parallellt med att jag frilansade för The Blog Herald och Devlounge så startade jag upp en intervjublogg som hette, och heter, BloggerTalks. En gång i veckan gjorde jag en intervju med en känd, framgångsrik och intressant bloggare. Känns det igen? Inte så konstigt, Veckans Blogg har precis samma grundpremiss.

I alla fall, BloggerTalks var inte bara omtyckt utan även ett väl avvägt projekt. Intervjuerna i sig gav så klart trafik och inlänkar, men det var inte allt. Det fanns helt enkelt en lucka, ingen gjorde sådant just då, ingen som syntes i bloggosfären i alla fall, och jag ville roffa åt mig lite mer utrymme. Precis som tidigare så planerade jag helt enkelt att bli mer intressant som frilansare och få mer jobb. BloggerTalks skulle leva ett eget liv, en prestigefyllt sidoprojekt. Såvitt jag kan minnas har jag inte kört några annonser på den, förutom i övergångsfasen.

För ja, jag sålde BloggerTalks till slut. Då hade jag tröttnat, hittat nya utmaningar, samt nått till de frilansuppdrag jag ville ha. Jag hade också lite problem med varumärket, för jag kände att definitionen av “blogg” började bli svårhanterlig, något som skulle göra det svårare för sajten.

Jag fick bra betalt, hur mycket får jag inte avslöja, men det var sexsiffrigt. Det är jag nöjd med, liksom vilka dörrar BloggerTalks öppnade för mig.

Lärdomen att ta med sig ur den här lilla historien är att man bör tänka långsiktigt och inte alltid på den uppenbara affären, i alla fall om man vill jobba med något så abstrakt som frilansande. Jag fick fler erbjudanden och bättre betalt tack vare BloggerTalks, och samma värde såg jag direkt efter lanseringen av Börja Blogga (som ju lever igen) med. Annonser i all ära, men allt är inte direkt intäkt.

Med det sagt så har vi lanserat Veckans Blogg med veckosponsor. Det kändes rimligt för det finns inte riktigt samma vinster som för BloggerTalks, inte för oss i alla fall. Konceptet som sådant är inte sämre för det, marknaden ser lite annorlunda ut bara.

Gör bra saker så får du något tillbaka. När och hur vet man aldrig, och det är svårt att leva på goda intentioner, men chansen är betydligt större att få snabb utdelning idag tack vare spridningskraften hos exempelvis Twitter och Facebook.