Om SJ-logik och varför jag tänker undvika att åka tåg framöver

Jag brukar försöka låta bli att hänga ut företag som inte sköter sig, men nu har SJ gått för långt för många gånger. De har en resegaranti som betyder att du får tillbaka pengarna och dylikt om du har blivit väldigt försenad. Det är lätt att begära den på sj.se, som inte får någon länk från mig.

Som ni kanske vet så är SJ inte direkt kända för att hålla tidtabellen, något de förbättrat genom att justera tiden på sistone. Inga konstigheter med det, på de sträckor jag åker har de uppenbarligen varit tidsoptimistiska.

För att göra en lång historia kort, två saker har effektivt sett till att jag kommer välja andra resmedel än SJ i den mån det går.

  1. För det första, om du köpt din resa för ihoptjänade poäng och du blir försenad, då har du inte rätt till kompensation. Du får inte tillbaka dina poäng (som du hade fått om du betalat med pengar), du får faktiskt ingenting. Poäng tjänas ihop genom att du är medlem i SJ Prio.
  2. För det andra, SJ kan – när som helst – vifta bort en försening och frånsäga sig dess giltighet för garantin med förklaringen att det inte var deras fel. Jag undrar just hur mina kunder skulle reagera om jag levererade undermåliga tjänster på tok för sent, med förklaringen att det inte var mitt fel…

Det är beklämmande att SJ fortfarande, trots skriverier och försök till kommunikation med resenärerna på exempelvis Twitter, inte kan leverera en så enkel tjänst som transport från A till B på räls. Ja det blir förseningar, ja saker går sönder, ja det finns händelser bortom allas kontroll, men det försvarar inte den totala avsaknaden av respekt för sina kunder som SJ uppvisar. I stället får vi, som inte orkar med den här skiten längre, ta bilen eller flyget, knappast de mest miljövänliga lösningarna men icke desto mindre de enda alternativen om man inte vill ha med SJ att göra längre.

Eftersom SJ inte pysslar med någon som helst logik så föreslår jag därför följande: för varje flyg- eller bilresa som jag eller någon annan – vi kan ha en lista – företar oss där vi helst hade åkt tåg så får SJ betala en straffavgift. För det är ju inte vårt fel att de inte kan fullgöra sitt uppdrag, trots allt.

SJ-logik.