Brittiska The Games Tribe är ett nätverk av nischade spelsidor grundat av Richard Keith, med en bakgrund som höjdare i teknikförlaget Future. Han har fått lite spaltutrymme i engelsk spelbranschpress nyligen till följd av att The Games Tribe har lanserat inte mindre än fem nischsajter på väldigt kort tid.
Keith tror att tiden där de stora breda spelsajterna dominerar, typ IGN och Gamespot, är förbi.
Engagerade och intresserade communities, eller “tribes”, av riktiga gamers är betydligt viktigare än användare som snubblar in [på en sajt] tack vare en hög Google-ranking, läser en nyhet eller kollar en recension, och sedan surfar vidare.
Fritt översatt från MCV:s artikel där Keith får utrymme för just de här åsikterna.
Keith har både rätt och fel.
Rätt i att de stora breda spelsajternas tid är förbi. De kommer aldrig dominera som de gjorde förr, medialandskapet har förändrats så mycket och även om de tjänar bra med pengar och har oerhört många läsare så är det fortfarande så att det är lättare än någonsin att konkurrera. Förr gick man till ett antal webbplatser, inte sällan bokmärkade sådana, och sedan var det bra med det. Idag följer vi länkar på Twitter och Facebook, när vi inte googlar fram informationen istället.
Fel för att han har inte fattat hur internet fungerar. Må så vara att flera stora spelsajter kan ranka bra hos Google, men det har verkligen aldrig varit lättare att slå dem där som liten aktör. En liten spelblogg kan slå Gamespot på Google, något som inte var möjligt förr. Små såväl som stora aktörer får sin beskärda del av dessa flyktiga besökare som faktiskt bara letar efter en specifik sak – och det är inget fel i att ge dem just vad de letar efter, de är inte mindre värda för det. Keiths uttalande känns snarare bittert över att The Games Tribe inte lyckas med den här typen av Google-trafik, om nu så är fallet.
Däremot håller jag absolut med Keith om att det har blivit allt viktigare att engagera besökarna och skapa en känsla av gemenskap på spelsajterna, mer än någonsin förr. Den biten har blivit svårare, dels för att vi idag inte är trogna en webbplats som vi var förr, och dels för att det är mycket lättare att snacka och nätverka på Twitter och Facebook – där har vi ju redan konton! Inte vill man väl registrera ett till? Svårare alltså, men inte omöjligt, och besökare som man faktiskt får att engagera sig i medlemsdrivna tjänster och innehåll på sin egen sida är synnerligen dedikerade – det är inte så vanligt idag.
The Games Tribe tänker nisch snarare än bred spelsida. Bra där, det är också därför de rullar ut fem nischade småsidor på kort tid. Lite sämre att sidorna, delar i ett kommersiellt och seriöst satsande nätverk som drivs av en respekterad aktör som Keith, ser ut som skräp. Kanske dags att öppna plånboken?