PCOnline Magazine är en gammal goding, för vissa i alla fall. En gång i tiden var det en webbtidning som grundades av bland annat Tommy k Johansson, som nu bestämt sig för att knoppa av den produktfokuserade delen av sin populära blogg, och återlansera som PCOnline. I beta, förstås. Än så länge är den hyfsat uppdaterad, med tester av bitiga USB-minnen samt nyhetsposter om speltangentbord samt förstås lite netbooknyheter.
Innehållet säger jag inget om, formgivningen är däremot en annan femma. Tommy har valt ett gratistema till WordPress, vilket förstås är rätt tänkt för en snabb och kostnadseffektiv lansering. Tyvärr är det ingen visuell skönhet direkt, faktum är att om jag inte vetat bättre så skulle jag tro att det var gamla PCOnline Magazine-designen som mötte mig, i bloggformat, men jag minns inte hur den såg ut… I alla fall, jag hoppas Tommy byter till något fräschare framöver.
Är det ett smart drag? Skall man knoppa av populära delar av sin blogg?
Spontant säger jag nej, jag har gjort det med blandade resultat, i regel negativa sådana, men det beror också på hur man gör det och vad man bygger det hela på. TkJ-bloggen har gott om besökare, och har Tommy bara gjort en analys av vad de läser så kan han säkerligen hålla båda på acceptabla siffror. Det är farligt att dela upp sig, men lyckas det så är det förstås en bra affär. Med tanke på TkJ:s bakgrund så lutar jag nog åt att det är ett smart drag, men det är absolut inget jag hade rekommenderat alla att göra.
Kolla in PCOnline. Bokmärke?