Jag har väntat hela dagen (gårdagen egentligen, men detaljer detaljer!) på att skriva en post om Fredrik Wackås lilla case study på VisitSwedens intranät. Det låter sjukt mossigt, men det är det faktiskt inte, riktigt intressant rentav. Man kör nämligen WordPress MU, alltså fleranvändarversionen av WordPress. Smart, säger jag, och låter Wackå prata lite via citatknappen:
Investeringen då? Ja, egentligen ingen alls. WordPress är gratis, tilläggsprogrammen är gratis. Google tar inget betalt för kalendern och RSS kostar inte en krona. Sen ska delarna givetvis sättas samman och precis som VisitSweden vill nog de flesta ha en egen design. Det innebär en tidskostnad, oavsett om tiden köps in eller om kompetensen finns internt.
Så inte gratis så klart, men billigare än merparten av intranätslösningarna som finns, är Wackås slutsats. Den är i linje med min, och faktiskt tämligen universal idag när man ställer open source-programvara av det lite bättre snittet mot betallösningarna. Pengar att spara för alla kloka, såväl som för de som drömmer mardrömmar om finanskrisens effekter.