Tag: gammelmedia


  • Second Opinion

    Second OpinionDet är bråda dagar för mig, därför är det irriterande när tjänster som Second Opinion lanseras och jag tvingas släppa allt för att kläcka ur mig en bloggpost om saken. Bristande disciplin (knappast, får jobba lite längre bara) eller en vilja att göra allt för mina kära läsare, välj själv.

    I alla fall, Second Opinion är lanserad, och det är lite av en Newsmill fast mindre kommunikativ. Tanken är att privatpersoner, organisationer och företag ska kommentera gammelmedias förehavanden. Så den där FRA-texten i DN kan ju plockas sönder och samman, vilket redan gjorts i bloggosfären så klart. (more…)


  • Analytiker tror inte på gratismodellen online, behöver uppdatera sig

    Man skall alltid bli fundersam när den analytiker går ut och säger saker. Just ordet “analytiker” får röda lampor att blinka aggressivt, för hur ofta stämmer deras analyser? Säkerligen till ganska stor grad, men å andra sidan så har de ibland löjligt fel också. Kvalificerade gissningar är vad de skall komma med, men ibland görs det bevisligen utan ordentlig bakgrund. Som det här, som kan läsas hos Computer Sweden:

    – Att saker kan betalas med reklam är en myt. Saker som varit gratis på nätet kommer att börja kosta pengar nu när det blir enkelt att ta betalt, säger han.

    Orden kommer från John Strand som är VD på ett danskt analysföretag som heter Strand Consult. Han tror att vi skall betala pengar för att läsa artiklar på nätet, samt inte minst för att hänga på Facebook. (more…)


  • Man kan visst hitta talanger på YouTube, SVT!

    Media EvolutionGårdagens Media Evolution var en trevlig tillställning. Som väntat var Chris Anderson en bra talare, och den efterföljande paneldebatten var intressant. Det visar också hur olika man kan se på saker och ting. Ett bra exempel är SVT:s Lena Glaser, som hade vissa problem med hur man – som public service-kanal – skall kunna erbjuda gratis innehåll på nätet, när producenter och skådespelare vill ha mer betalt eftersom de syns i ett medium till. (more…)


  • Lokala bloggnätverk, dagstidningarnas logiska nästa steg

    Vissa saker blir väldigt mycket tydligare när jag nu, för första gången på tio år, inte har en prenumeration på en dagstidning. Kortare uppehåll har det förvisso varit, men det har alltid blivit något nytt i brevlådan. Jag har provat åtskilliga, men kommer alltid fram till att jag – som turbokonsumerar nyheter online om jag vill – verkligen läser gårdagens nyheter. Det är dock trevligt att bläddra i en tidning till morgonkaffet, så hade säljaren på lokalblaskan hört av sig när prenumerationen gått ut och föreslagit ett drägligt pris så hade jag antagligen förlängt av ren bekvämlighet.

    Nu blev det inte så, och det är jag på sätt och vis glad för. Det visade sig vara en ypperlig påminnelse om att tidningshusen har förstått vikten av nätet. De båda Stockholmsjättarna har varit bra online länge (om än trögladdade), men även mer lokala alternativ har vuxit med uppgiften.

    Det måste de förstås göra, nätet har så många fördelar över döda träd så att ens påbörja den listan är löjligt. Den främsta, för företagen, torde dock vara pengarna. (more…)


  • Gammelmedia & nätet del 1: Annonserna är ert fel

    Dagstidningarna har inte greppat nätet än, vilket är anledningen till Mindparks Joakim Jardenbergs monsterpost om saken. Den är rentav så monstruös att jag skrev ut den, något jag ytterst sällan gör med text online.

    Klipper och klistrar man lite så hittar man följande problem med dagstidningarna och webben (allt direkt från posten):

    • Vi har inte rätt attityd. […] Kompetensen är också ett problem, man håller sig gärna innanför den komfortzon som papperstidningen utgör.
    • Vi är fortfarande skiträdda för att konvertera kunder från papperstidning till nät.
    • Vi har inte hittat formen än, vi säljer i de flesta fall våra banners på samma sätt som vi sålt annonser i tidningen.

    De båda första punkterna (Joakim har fler) är typiska för gammelmedia. Den tredje, däremot, gäller på webben över huvud taget. Det råder ett annonskomplex som begränsar oss till rörliga versioner av hel- och halvsidorna i magasinen och tidningarna, och det måste bekämpas på alla fronter. Vissa gör det redan, med kontextuella länkar i innehållet, mer eller mindre öppna, medan andra säljer sitt innehåll. Båda lösningarna är kortsiktiga och bygger på att lura läsaren. (more…)


  • Mindpark om gammelmedias nätsatsningar

    Eller snarare, vad de borde vara. Intresserade läser förstås visionära men inte alls långsökta monsterposten först, och tar sedan fem saker de kan göra redan idag. Jag kommenterar senare.


  • Pressmeddelanden med bloggkommentarer

    Det här är coolt. Newsdesk, som publicerar en väldig massa pressmeddelanden, har kopplat in bloggosfären, via Twingly förstås. Newsdesk-grundaren Kristofer Björkman tipsade mig om det i en kommentar till min svenska YouTube-post, och mycket riktigt syns den nu i Twingly-rutan på pressmeddelandet hos Newsdesk. Läs mer hos Twingly och på Newsdesks PR2.0-blogg.

    Så varför är det här coolt? Jo, Newsdesk är en källa för nyheter för gammelmedia. Det betyder att de, redan i insamlingsfasen, kopplas in i bloggosfären. Definitivt en bra sak, även om risken för att slöa journalister skall nosa upp bloggares vinklingar och lansera dem som sina egna plötsligt blev betydligt större. Nej, jag är inte alls cynisk…