Tag: gammelmedia


  • “Länkandet är ett ofog”

    I Tyskland drivs just nu ett lagförslag som ska låta tidningar och andra publikationer ta betalt av Google – för länkning. Det är inte ens på skoj, förbundskansler Angela Merkel står bakom förslaget.

    Låt oss alla meditera lite på hur urbota korkat det där är.

    Nu visar det sig att svenska Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter inte tycker att det är en så dum idé. Så här säger hon, bland annat, till Journalisten:

    – Det är inte fel att den här frågan väcks. Tidningar och upphovspersonerna ska få betalt för sitt arbete. Länkandet är ett ofog, rent ut sagt.

    För det första, gissa om citatet “länkandet är ett ofog” kommer snurra länge?!

    (more…)


  • Expressen slopar kommentarerna

    Expressen väljer att ta bort möjligheten till att kommentera på tidningens artiklar, det skriver Thomas Mattsson i en bloggpost, där draget även motiveras. Det är en mörk bild som målas upp, och de som någon gång tittat i kommentarsfältet på Expressen (eller Aftonbladet) känner nog delvis igen sig.

    Mattsson skriver:

    En dagstidning som värnar tryck- och yttrandefrihet, måste också värna rätten att låta även obekväma röster komma till tals. Men den som formulerar sig på Expressen.se måste följa våra regler om att hålla god ton, och om det förtroendet missbrukas – då måste vi ta vårt redaktörsansvar.

    (more…)


  • DN.se gör alla fel med sin förstasidesannons

    I dag besökte jag DN.se (som inte får någon länk), mot bättre vetande tydligen, för det här var vad jag fick i huvudet direkt. Såvida Hornbach inte har betalt multum i nivåerna “hålla DN.se öppen och fri i ett år” så är det här inte bara respektlöst mot besökarna, utan även en idiotisk annonsmodell. Det här, tillsammans med betalväggen och de döende länkarna, understryker bara det faktum att DN gör alla fel med DN.se just nu.

    Gör om, gör rätt.


  • Låt mig läsa artikeln på en sida tack

    Jag hatar artiklar som sträcker sig över flera sidor. Ni vet vad jag menar, sidnumreringen längst ned, klicka på nästa sida för att fortsätta läsa. I de allra flesta fall betyder det att jag inte läser artikeln, helt enkelt för att jag finner det respektlöst mot läsaren.

    Det finns bara en anledning till att dela upp en artikel på flera sidor på webben, och det är för att få fler annonsvisningar. Föga förvånande är det den så kallade gammelmedian som är bäst på det här, tidningar i synnerhet älskar att dela upp sina artiklar på flera sidor.

    (more…)


  • Vadå “lita på gammelmedia” och “internets brister”?

    Det har hackats fram lösenord till hundratusentals användare till höger och vänster, några av dem journalister på tidningar som Expressen och Aftonbladet. Väldigt många lösenord är osäkra i sig (skapa ett säkert lösenord), men det blir förstås lättare att ta sig in i ett e-postkonto om någon annan gör jobbet åt dig, vilket är anledningen till stormen. Allt det där är ingående avhandlat på en mängd platser, till exempel här och här.

    Vad får då mig att skriva en bloggpost om saken? Jo, det här svamlet på ledarplats i Aftonbladet, signerat Eva Franchell. Det talas om “internets brister” från väldigt höga hästar, eftersom källskyddet är hotat om någon läser journalistens e-post. Anledningen till det är att man uppenbarligen inte haft bra nog rutiner för att hålla allting säkert, något som man säkerligen (förhoppningsvis?) har idag. (more…)


  • Expressens internet är inte samma som mitt

    Som bekant (?) har Expressen bestämt sig för att förhandsmoderera läsarkommentarer, och flera andra aktörer tar också drastiska beslut kring kommentarsfälten. Det är lite som att de plötsligt fick ett frikort från det där läskiga okända som kan komma från läsarna, det tidningarna inte kan bestämma över själva. En för alla, alla för en – nu sopar vi undan det obekväma och återtar makten över vår publikation.

    Eller: så här fungerar insändarsidan och den förstår vi.

    Kanske ska ni hålla er till insändarsidornas upplägg, för kommentarsfält som förhandsmodereras är ju bara nischade insändarsidor inriktade för ett specifikt ämne, nämligen artikeln de hör till? Det känns som en mer tilltalande tanke än vad som händer nu, den närmast farsartade strömmen av åtgärder mot kommentarsfälten.  (more…)


  • Kuration är diamanten i min mediekonsumtionskrona

    Det är intressant hur dessa länkposter har vuxit till en stabil trend. Oavsett om de kommer dagligen, som från Fredrik Strömberg och Joakim Jardenberg, eller veckovis som från SSBD (vilka mashar ihop allt till en text) eller Anders Ytterström, så visar de på en trend i mitt nyhetskonsumerande.

    Kuration är inte bara ett modeord. Eller curation är inte bara ett buzzword, om svenskan skrämde dig där.

    Många av de artiklar som lyfts fram av Fredrik och Jocke, exempelvis, är redan i mitt flöde. Men mitt flöde är enormt och behöver övervakas löpande för att inte bli en ohanterlig best, och därför är den här typen av länksamlande poster så bra. Är jag efter kan jag lita på att de lyfter fram det tyngsta, mest viktiga – och Mark all as read-knappen är inte lika farlig längre. (more…)


  • Om Katrineholms-Kuriren, kommunchefen och #journalistroll

    Jag har följt surret kring kommunchef Mattias Jansson i Katrineholm, och Katrineholms-Kurirens så kallade granskning av densamme. En granskning som blev något annat, för Jansson publicerade frågorna rakt av på sin blogg, samt senare även sina svar.

    Först: ja, frågorna är spetsade och journalistens agenda är till synes klar.

    Sedan: ett mer riktigt agerande av Jansson hade varit att publicera både frågor och sina svar direkt, och bett om kommentarer. Det hade helt enkelt verkat lite mindre fegt då. Jag har dock full förståelse för frustrerat skjutande från höften, det vill säga direktpublicering av frågorna. (more…)


  • Svenska Dagbladet har inte fattat ett skvatt

    Först: tummen upp för att ni gör en iPad-app, Svenska Dagbladet! Det är alltid kul när gammelmedia (ja, idag är ni det) satsar på ny teknik. Kul!

    Nuffror med mera kommer från Dagens Medias artikel. Är de fel så skyller jag på dem (vilket inte vore första gången). Bilden snodde jag där med, de får väl klaga eller något om det inte uppskattas.

    (more…)


  • Brittisk biografkedja är ute och snurrar

    Läser hur en brittisk biografkedja bojkottar Alice i underlandet för att Disney släpper filmen på DVD närmre biolanseringen än man brukar. “Vi behöver försprånget” är ursäkten, och allmänt blablabla.

    Man tänker fel. Ska biografen överleva så måste man erbjuda en annan upplevelse. Ni kan inte konkurrera med DVD, blu-ray eller nedladdning på lika villkor – bioupplevelsen måste vara något annat. (more…)


  • Så här ser city.se ut just nu

    Med lite korrigering för vilken utgåva av city.se du klickar in på, ibland rentav med länkar till andra sajter som faktiskt fattar att man inte kan stänga en sajt över sommaren!

    Bild 1.png


  • Tidningarna vill ta betalt även på våra breddgrader

    Tidningarna tänker börja ta betalt för sitt innehåll på nätet. Samma gamla visa, man fortsätter älta om hur webben utarmar print och hela det där köret – vi måste ta betalt, annars går vi under. Vi har hört det förut, nu är det bara mycket närmre.

    – Det är inte hållbart i längden att ge bort nyheter. Vi vet inte hur vi ska ta betalt, men vi tittar på det, uppgav JyllandsPostens/Extrabladets administrativa direktör Lars Munch för några dagar sedan.

    Detta från Sydsvenskans artikel om saken, som också pekar ut Berlingske Tidende som en aktör med betalambitioner. Dock inte nyheterna, de förblir gratis, utan annat ska avgiftsbeläggas. (more…)


  • Tidningshusen lämnar Mindpark

    MindparkJoakim Jardenberg, VD på Mindpark, ser tillbaka på ett 2008 som han anser vara lyckat. Jag är böjd att hålla med, säger jag lite småkaxigt så här på sidlinjen, men inte så mycket för vad Mindpark faktiskt har startat i projektväg – om än intressant – utan snarare utifrån idéerna som satts i rullning. För det ligger verkligen något i det här, från förändringsposten som avslöjar att tidningshusen bakom företaget lämnar bolaget:

    Sedan Mindpark startades för lite drygt 18 månader har mycket hänt. Vi visste nog alla att det var ett riskprojekt, men förutsättningarna har ändrats mer än vi förutsåg. Både inom gruppen och i omvärlden ser det helt annorlunda ut idag, och det har gjort att vi inte längre ser det fundament för gemensam framgång som vi byggde visionen på.

    Den spontana tanken är förstås att det är trist att tidningshusen tar det här steget, men den nästföljande frågan om varför det känns så är egentligen mer intressant. (more…)


  • Thomas Mattsson tar över Expressen

    En glad getingI kölvattnet av att bloggande och mikrobloggande Thomas Mattsson blir ny chefredaktör samt ansvarig utgivare för Expressen, publicerar Resumé en kort intervju som avslutas så här:

    När går ni om Aftonbladet igen?
    – Bra fråga. Där förlitar jag mig på att den initierade branschpressen kan ge mig en bra analys av det. Nu måste jag rusa.

    Nyheten pumpades förstås ut på mikrobloggarna först. (more…)


  • Varför jag älskar ordet gammelmedia

    Apropå Babels blogginslag (som kan ses på SVT Play fram till den 29 juni) och Jan Guillous propsande för att kalla gammelmedia för “riktiga media”. Jag vet att vissa, som exempelvis Sofia “Mymlan” Mirjamsdotter – också medverkande i inslaget tillsammans med Newsmills PM Nilsson – undviker att använda termen gammelmedia. Det är väl egentligen rätt, det är ett tämligen laddat ord om man så vill.

    Jag älskar det. (more…)