Tag: Joakim Jardenberg


  • Ulf Lundells hundra bästa

    Jocke har samlat Ulf Lundells hundra bästa före 00-talet i en monsterpost, med tillhörande Spotify-länkar. Passar så klart bra när nämnda musiksensation även finns till iPhone och iPod touch via AppStore (och till Android, glöm inte det), inte sant?


  • Mindpark-redesign på gång

    Jocke säger det bäst:

    Vi lade säkert tio minuter på att gå igenom förutsättningarna, varav halva mötestiden handlade om att välja kommande tema. Projektgruppen, tdh och jag alltså, nådde snabbt konsensus. Det känns massivt.

    Det här blir kul!


  • Mindparks nästa steg

    Fredagsinstick #1. Joakim Jardenberg berättar om Mindparks nästa steg (Resumé), och pratar dessutom om möjligheten att hyra in sig på kontoret i Helsingborg. Det senare är något som jag hoppas kunna göra, för övrigt.


  • Jardenberg släpper bAdSense

    Joakim Jardenberg släppte bAdSense inatt, en sajt dedikerade till att sortera bort dåliga annonser från AdSense. Det här från utannonserandet:

    Många har publicerat filtreringslistor, men jag tänkte att det behövdes en plats för bara det här ändamålet. En som hålls levenade, och som fler kan vara delaktiga i. En som inte heller präglas av att man vill sortera bort konkurrenter utan som bara, så objektivt som möjligt, hjälper till att bli av med skräp.

    Idén är bra, men hur kommer det fungera i praktiken? Redan nu så ställs det frågor och nyckelditon är egentligen inte hur själva sajten ska vara uppbyggd (blogg just nu) utan det handlar istället om hur man ska ställa sig till åsiktsreklamen. Alltså: vissa tycker kanske att evony.com är helt okej som annonsör, eller gärna ser småskumma naturläkemedel bland sina annonsörer medan andra tycker det känns oseriöst. Vi tycker alla olika, så det behövs någon form av sortering här.

    Med det sagt, bra initiativ! Kolla in bAdSense om du kör AdSense-annonser, helt enkelt.


  • Ingen piratpartist

    Jag är inte med på piratpartiser.se, ett skönt initiativ (Jocke förklarar lite mer). Anledningen är enkel: jag tror inte på enfrågespartier. Det är också enda anledningen…


  • Tidningshusen lämnar Mindpark

    MindparkJoakim Jardenberg, VD på Mindpark, ser tillbaka på ett 2008 som han anser vara lyckat. Jag är böjd att hålla med, säger jag lite småkaxigt så här på sidlinjen, men inte så mycket för vad Mindpark faktiskt har startat i projektväg – om än intressant – utan snarare utifrån idéerna som satts i rullning. För det ligger verkligen något i det här, från förändringsposten som avslöjar att tidningshusen bakom företaget lämnar bolaget:

    Sedan Mindpark startades för lite drygt 18 månader har mycket hänt. Vi visste nog alla att det var ett riskprojekt, men förutsättningarna har ändrats mer än vi förutsåg. Både inom gruppen och i omvärlden ser det helt annorlunda ut idag, och det har gjort att vi inte längre ser det fundament för gemensam framgång som vi byggde visionen på.

    Den spontana tanken är förstås att det är trist att tidningshusen tar det här steget, men den nästföljande frågan om varför det känns så är egentligen mer intressant. (more…)


  • Lokala bloggnätverk, dagstidningarnas logiska nästa steg

    Vissa saker blir väldigt mycket tydligare när jag nu, för första gången på tio år, inte har en prenumeration på en dagstidning. Kortare uppehåll har det förvisso varit, men det har alltid blivit något nytt i brevlådan. Jag har provat åtskilliga, men kommer alltid fram till att jag – som turbokonsumerar nyheter online om jag vill – verkligen läser gårdagens nyheter. Det är dock trevligt att bläddra i en tidning till morgonkaffet, så hade säljaren på lokalblaskan hört av sig när prenumerationen gått ut och föreslagit ett drägligt pris så hade jag antagligen förlängt av ren bekvämlighet.

    Nu blev det inte så, och det är jag på sätt och vis glad för. Det visade sig vara en ypperlig påminnelse om att tidningshusen har förstått vikten av nätet. De båda Stockholmsjättarna har varit bra online länge (om än trögladdade), men även mer lokala alternativ har vuxit med uppgiften.

    Det måste de förstås göra, nätet har så många fördelar över döda träd så att ens påbörja den listan är löjligt. Den främsta, för företagen, torde dock vara pengarna. (more…)


  • 24HBC: 30 minuter kvar

    24 Hour Business Camp

    Sitter och lyssnar på sponsorpresentationerna på 24 Hour Business Camp. Hasseludden, Mindpark, Bonnier R&D, och nu Telenor Mobilstart. Ni som följt snacket på Jaiku eller på den svenska 24HBC-kanalen på Twitter förstår då att vi stannar kvar på Hasseludden. Internetuppkopplingen var under all kritik igår, men Joakim Jardenberg lyckades sätta eld i baken på bredbandsleverantören, nämligen Telia Homerun. Tack för det!

    30 minuter kvar nu, sedan kickar arbetet med Börja Blogga igång. Ja Ted, nu är jag taggad!


  • Mindpark vill se fler superlokala sajter

    Jag gillar tankesättet hos Mindpark-Jocke, apropå superlokala företag som vill (borde vilja) ut på nätet. Har förstås hört av mig, men inte angående webbhotellsbiten i det hela förstås.


  • Mer 24HBC-pimp på webben

    Utmärkta Edenström tipsar om bra WordPress-pluggar för 24 Hour Business Camp-deltagare och Mattias Järnhall har bloggat om eventet. Delvis via Jocke. Dessutom: nu finns 24HBC även på Facebook. Rätt tyst på bloggar.se dock.


  • Dagens Industri uppmärksammar 24 Hour Business Camp

    Alltid kul med pressklipp, tänkte jag efter att ha sett att di.se skrivit om 24 Hour Business Camp, via den officiella bloggen. Ett klick senare och jag stänger webbläsaren i frustration. Trött och ospännande text utan en enda länk (även om t.ex. Bloggy och Bokhora nämns). Initiativtagaren Ted Valentin kommer till tals, kul att man stavar fel till hans namn i förstaläget bara. Nej, jag håller med Jocke här, svag text och “tragisk humor”, uppsnappad via Newsdesk ytterst plikttroget gissar jag.

    Läs sedan några av kommentarerna, och vi är tydligen idioter hela gänget. Tilltron till att någon skall få ur sig något vettigt på så kort tid är låg, milt uttryckt. Jag tror lite mer på oss alla, det kommer garanterat dyka upp åtskilliga spännande webbtjänster i slutet av januari. (more…)


  • Mindpark skänker 25 000 kr till Wikipedia

    Eller egentligen bara 20 000 kr, resten står VD Joakim Jardenberg för – och uppmanar andra mediechefer att göra detsamma. Behjärtansvärt och principiellt helt rätt.


  • Gammelmedia & nätet del 1: Annonserna är ert fel

    Dagstidningarna har inte greppat nätet än, vilket är anledningen till Mindparks Joakim Jardenbergs monsterpost om saken. Den är rentav så monstruös att jag skrev ut den, något jag ytterst sällan gör med text online.

    Klipper och klistrar man lite så hittar man följande problem med dagstidningarna och webben (allt direkt från posten):

    • Vi har inte rätt attityd. […] Kompetensen är också ett problem, man håller sig gärna innanför den komfortzon som papperstidningen utgör.
    • Vi är fortfarande skiträdda för att konvertera kunder från papperstidning till nät.
    • Vi har inte hittat formen än, vi säljer i de flesta fall våra banners på samma sätt som vi sålt annonser i tidningen.

    De båda första punkterna (Joakim har fler) är typiska för gammelmedia. Den tredje, däremot, gäller på webben över huvud taget. Det råder ett annonskomplex som begränsar oss till rörliga versioner av hel- och halvsidorna i magasinen och tidningarna, och det måste bekämpas på alla fronter. Vissa gör det redan, med kontextuella länkar i innehållet, mer eller mindre öppna, medan andra säljer sitt innehåll. Båda lösningarna är kortsiktiga och bygger på att lura läsaren. (more…)