Tag: media


  • Sydsvenskan friskriver sig

    Ladda nerEn av de skönaste sakerna med Sydsvenskans skivrecensioner – i tidningen alltså, inte online – tycker jag har varit deras tips på vilken låt på en recenserad skiva man skall ladda ner. Det står helt enkelt Ladda ner och en låttitel. Klockrent och uppkäftigt, även om man inte nödvändigtvis behöver tolka det som att man piratar hem det.

    Så därför är den här friskrivningen (på bild uppe till höger), som jag såg först idag men kanske varit där längre, extremt tråkig. Jag struntar ärligt talat i hur just du konsumerar din musik, och Sydsvenskan borde göra detsamma. Påtryckningar från branschen tro?


  • Ask.com visar hur man (inte?) gör reklam

    Sökmotorn Ask.com (tidigare AskJeeves efter ursköna TV-serien Jeeves and Wooster med House-stjärnan Hugh Laurie) försöker hävda sig i kriget om webbsökningarna. Det gör man med TV-reklam, och den är tydligen genomvidrig – det märker man på alla bloggposter. Tur att vi icke-jänkare har Youtube att förlusta oss med. (more…)


  • SvD om bokbloggar och kulturredaktören är rädd

    SvDJag skulle egentligen vilja ta mig an det här ämnet lite mer ingående, men det finns helt enkelt inte tid så det får bli en annan gång. Svenska Dagbladet har i alla fall en artikel om hur bokbloggarna utmanar litteraturkritikerna, Bokhora nämns. (more…)


  • Projekt P: Sverige Redux

    Nytt rekord i obskyra titlar månne? Det är i alla fall en målsättning… Nä, allvarligt talat så har jag (nästan) bestämt mig för att gå vidare med något som jag, tills vidare, kallar för Projekt P. Och självfallet skall det bloggas, vad vore det här annars? (more…)


  • Bloggkungen släpper modererad sökmotor

    Jason Calacanis är mannen som gjorde bloggar till big business i USA. Han sålde nämligen Weblogs, Inc – där sajter som Engadget och Autoblog ingår – till AOL för en hög med pengar, för att sedan lägga grunden till dagens Netscape på företaget. Det är en webbentreprenör av yppersta klass, hans CV talar för sig själv. (more…)


  • Gameplayer och TV4 är kompisar, Resumé kokar soppa på en spik

    Gameplayer TVDet har surrats lite om att TV4 och Umit skall ha krockat – allt baserat på Resumés artikel om hur Umit skall ha sålt reklamtid de inte hade rätt tid. Vilket de hade, försäljningsdirektören som Resumé bygger sin artikel på var inte informerad. Pinsamt för Resumé (som inte direkt håller världens högsta klass) och pinsamt för TV4. (more…)


  • Loading på IDG.se

    Reset Medias spelcommunity/portalsida Loading, som för övrigt produceras i samarbete med Gameplayer (vilken ägs av Umit vilka köpte mina spelsajter), kan beskådas på IDG.se. Eller i alla fall på vissa undersidor till IDG.se, här nedan från MacWorld.

    Loading på IDG.se

    Bra jobbat grabbar! Gör något briljant med Kong nu också…


  • Är speltidningen död?

    Nordic Game 2007-programmet ser ut så härSkall man tro den här rapporten från en paneldebatt (den här faktiskt) på Nordic Game i Malmö så verkar den allmänna synen att man skall flytta speljournalistiken till nätet. Tydligen har man klara problem i Norge, exempelvis, där gratistidningen Gamereactor är speltidningen och resten finns online. Inget ont om Gamereactor, men den är på sätt och vis i samma sits som spelsidorna: helt och hållet beroende av annonsintäkter.

    Ja, det här blir en matig post men Asos har ju inte hoppat på tåget ännu så vad skall man gör? (more…)


  • Den rumsrena guiden till piratlivet

    Ohoy ye mateys!Det är en konstant gråzon huruvida man kan prata om piratkopiering eller ej. I perioder har det nästan varit toktabu att ens nämna det, speciellt inom spelbranschen där jag som bekant har frotterat de senaste tio åren. Kommentarsstormer och muttrande speldistributörer kantade framför allt PlayStation-tiden, då var det TVspel.nu i tidig utgåva som gällde.

    Idag är läget ett annat. Kolumnister i kvällsblaskorna uppmanar närmast till nedladdning av utvalda låtar på senaste plattorna via bittorent eller något annat protokoll/nätverk. I utvärderingssyfte förstås, men ändå. Gråzonen är total. Så då är det uppfriskande när en rumsren guide till hur sjutton piratscenen fungerar, garanterat fri från snaskiga porrannonser, spyware och popups som försöker få dig att tro att du har virus på din dator. Vilket du säkert har, men det hör inte hit. Intressant läsning, men letar du efter länkar till vattenhål för dina mediastölder så är det inte rätt plats. Å andra sidan kan Google, Microsoft eller Yahoo hjälpa dig där så vem bryr sig?


  • Hultsfredsfestivalen samarbetar med Bubblare

    Hultsfred 07Årets Hultsfredsfestival skall pimpas via videoklipp på svenska Youtube-kopian Bubblare. Man har en egen sida uppe och enligt Beta Alfa så blir det mer. Lustigt bara att Hultsfredsfestivalen har en länk till sin Youtube-sida, borde de inte flytta över klippen därifrån snabbt som sjutton till sin nya partner?

    Samarbetet som sådant är en bra idé men genomförandet känns fattigt. Var är anpassningen av Hultsfred-sidan på Bubblare, integrationen med festivalens officiella hemsida och moroten för besökarna att dokumentera sina upplevelser samt faktiskt ladda upp dem på Bubblare? Kanske kommer det, men just nu känns det som ett ganska påklistrat samarbete bara för att man skall jobba med en svensk aktör istället för att bara dundra upp grejorna på Youtube.


  • Får du inte rabatt på din printannons så är du lurad

    Clown, för det är kulEn “John” skriver det här i kommentarerna till en postAtt skriva om spel, refererar till min Därför sålde jag Sportgamers-post:

    Från inlägget om Sportgamers:

    “Självfallet var det absurt, om vi bortser från att nämnda nätverk aldrig presterade någon egentlig försäljning så var det också klart så att ingen annonsör någonsin skulle betala fullpris. Det fungerar inte så, man får rabatt, är det inte 40% av direkt så är du lurad. Gäller i print, gäller online.”

    Det där kallas på annonsspråk, om jag inte missminner mig, för att “dra ner byxorna” och brukar vara början till slutet.

    Om det är början till slutet så finns det en handfull idag verksamma tidningar som borde ha kursat 10-15 gånger sedan 1997, då jag för första gången kom i kontakt med annonsköp av print. Jag har köpt så mycket annonser genom åren, åt mig själv eller andra, att jag vet att får jag inte 40% rabatt så har jag blivit blåst. Och ärligt talat, om vi utgår från att det är en seriös kommersiell webbsatsning, så utgår jag från minst detsamma online, annars får det vara. Det är visserligen aningen färgat av att jag är stenhård med onlinekampanjer, men ändå. (more…)