Tag: print-on-demand


  • Newsmill blir bokförlag, Fredrik Virtanen först ut

    NewsmillFredrik Virtanen kraschade hårt på börsen och skrev en tårdrypande krönika (nu kompletterad med videoklipp) som publicerades på debattsajten Newsmill. Det var förstås omtyckt, Virtanen är en skicklig popkolumnist som med lätthet svänger med orden. Själv hade jag svårt att ryckas med och uppröras av innehållet, med tanke på hur krönikan avslutas.

    Och nu blir den dessutom bok, med just Newsmill som utgivare. Go figure. Resumé scoopar och Virtanen bekräftar samt berättar om boken:

    – Den utgår från Newsmill-texten jag skrev tidigare i höstas om min börskrasch. Det är ett centrallyriskt reportage om hur det är att förlora så mycket pengar – hur man rannsakar sig själv, sin bakgrund och vilken värld det är som vi lever i.

    Anledningen till att det blev just Newsmill är att de kunde ge ut boken snabbt. (more…)


  • Vulkan.se skräder inte orden

    Det skall tydligen delas ut ett Årets Blok-pris, vilket ju är trevligt – alla vill väl ha pris? Men det som verkligen fångar mitt öga är överdrifternas överdrift i ett pressmeddelande på Vulkans blogg:

    Linda Skugge har revolutionerat förlags-branschen genom Vulkan.
    Genom www.vulkan.se låter hon författaren vara sin egen förläggare. Vulkan låter kreatören äga och publiken välja – vem som blir nästa bestseller!

    Snacka om att ta i så att man spricker! Revolutionerat minsann, med en print-on-demand-lösning som funnits såväl i Sverige som i utlandet i flera år? Jag hade skämts om någon hajpade mig på det viset.


  • Vulkanen puttrar

    Vulkan.se, inte så vackerNoterar att print-on-demand-tjänsten Vulkan är uppe, efter kraschen. Modellen är bra, men det visuella genomförandet inget vidare. Det här projektet har trots allt en budget, och ändå ser sajten otroligt omodern ut, med en oinspirerade bokbutik jag inte vill vara i. Det håller inte, man kan inte tro att det här skall gå vägen bara på entusiastiska bloggare som skall sprida direktlänkar. Bygg en bra butik, använd modern layout, gör det snyggt.

    Bonus för att man kan köpa böckerna i PDF-format dock.


  • Vikten av att buggtesta ordentligt

    Print-on-demand-förlaget som inte vill kallas förlag utan ser sig som tjänst, Vulkan.se, med Sigge Eklund och Linda Skugge som drivande krafter, har det inte lätt. Man pallade inte trycket, enligt den nya splashsidan, som säger att lanseringen den 15 november bjöd på för många uppladdade böcker. Skriv upp din e-postadress för att få veta när det är öppningsdags. (more…)


  • Linda Skugge och Sigge Eklund startar print-on-demand-tjänst

    VulkanLäser att Linda Skugge (krönikör) och Sigge Eklund (författare, grundade Bloggportalen) lanserar Vulkan.se nästa vecka, en print-on-demand-tjänst där alla kan publicera sig själva utan att behöva trycka upp enorma upplagor. Författaren sätter priset, utöver själva produktionskostnaden då, och sedan skall man kunna handla. (more…)