Tag: reklam


  • Videobutik med smart flyttstrategi

    En gång i tiden bodde jag i Landskrona, och vid något tillfälle hyrde jag tydligen en film, eftersom Hemmakväll Landskrona SMS:ar mig. Det här var dock en synnerligen klyftig flyttstrategi:

    HJÄLP LANDSKRONA BUTIKEN ATT FLYTTA! Hyr en film utan kostnad idag 5/7 och lämna i nya butiken på Östergatan 12 den 10/7.

    Lycka till med det. Själv sa jag upp fler reklam-SMS från butiken. Hjälpa till kan jag inte heller, lite väl långt att åka för att hyra en film (gör någon det längre?) numera.


  • Nu blir jag mörkrädd – Roots-reklam på redaktionell plats hos DN

    Snabb uppföljning på Roots, som du kan läsa mer om på Spelbloggen – börja där så att du ha bakgrunden.

    Tillbaka? Bra. Kolla sedan Susanne Möllers bloggpost om Roots på DN, där hon hyllar tidningen helt ohämmat. Susanne skriver bland annat så här:

    Jag tror att Roots of Deus Ex är den mest intressanta spelpublikationen just nu. Kanske mest för att det inte alls är just en speltidning. Fast den handlar om just ett spel.

    Stora ord för en reklamtidning. Det slutar inte där, för i ett tillägg förklarar Susanne att hon inte bara sitter och jobbar på Great Works – som gjort tidningen – och är tillsammans med en anställd.

    Tokig konfikt här, hur sjutton fick Susanne för sig att det var okej att publicera den här texten? Och hur ställer DN sig till det här? För det här är ren och skär reklam på redaktionell plats, utan disclaimer.

    Illa, mycket illa.

    Edit: i händelse av att det här raderas så har jag förevigat posten för eftervärlden med en skärmdump för den som vill se.


  • Några ord om reklamtidningen Roots

    Som fenomen är reklamtidningen (som i reklam för något) Roots synnerligen intressant. Jag skriver några rader om det på Spelbloggen.


  • Smart Twitter-kampanj att inspireras av

    Det råder ingen tvekan om att man kan göra ganska häftiga saker med hjälp av social medier. Turkcell gjorde så här för att öka kännedomen om möjligheterna med internet i mobilen, allt via Twitter, och gissningsvis till en väldigt låg kostnad i relation till genomslaget.

    Via @animalinse.


  • Upprop mot köpta bloggposter

    Kicki Norman får lite uppmärksamhet på Dagens Media idag kring sitt upprop mot köpta bloggposter, eller rättare sagt smygreklam i bloggar. Det är nämligen så att man måste vara tydlig med vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll – du behöver en avsändare. På så sätt låter det som ett bra initiativ.

    Finns det några pengar i det? Så här säger Norman:

    – Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

    Kanske är det så att man skulle trycka till PR-byråerna som sysslar med det här? För en kämpande bloggare, i synnerhet en yngre sådan, är 10 000 kr för en bloggpost bra betalt.

    For the record, mina ord är mina egna. De är inte till salu.


  • Sonys Bravia-reklamen är underbar

    Sony tar hjälp av skräckmästaren:

    Man måste älska Alice Coopers reklamfilmer.


  • Inpocs dåliga smak

    inpocskit.jpgJa, jag vet, Michael Jackson är big business och kommer vara det långt efter det att cirkusen kring hans död är uppklarad. Skivbolag ska sälja mer, det ska göras nya samlingsplattor, och bokförlagen tävlar om första postuma biografin. Jag ska inte ens börja nämna kvällstidningarna, de tar tio steg tillbaka och återgår till snaskgotteriet på ett sätt som jag faktiskt trodde våra svenska aktörer hade lämnat bakom sig.

    Men längst av allt, det går Inpoc, vilka säljer ringsignaler och annat tjafs till mobiltelefoner. Jag förärar dem inte med en länk, för när man gör reklam som tycker att jag ska hylla Michael Jackson genom att köpa en ringsignal från dem, då blir jag äcklad och besviken.


  • Recensera hotell och få prenumeration på DN

    Ted är generös

    Ted Valentin är en skön prick (som just blivit pappa också, grattis här med hörru!). Han är känd som kartmannen, och inte utan anledning – nätverket av kartsajter bara växer och växer. Hotellkartan.se är en av dessa, riktigt bra dessutom, så jag länkar den gärna. Men Ted vill ha mer, så förutom att han snigelpostar tidningar till utvalda (mig inkluderad, full disclosure ser ni) så ger han bort månadsprenumerationer på DN till de som recenserar. Smart, trevligt, och smart igen. Se själva.


  • EA-anställd skrev EA-texter i Metro?

    Jag undrar om PC Gamers Thomas Petersson har rätt om EA-skribenten i Metrobilagan jag medverkade i (intervjuade Telia-folk som förstås svarade PR-mässigt – jag som älskar Telia), för även jag hajade till när jag såg namnet Mårthen Olsson i tidningen. Någon som vet?



  • Internetannonsering 2.0

    Wii-spelet Wario Land: Shake It! ligger på mitt bord, har inte testat det än, men är lite småsugen faktiskt. De har en YouTube-video som dubblar som reklam, kolla den – och se till att kolla hela!


  • Reklambyårns dagar är räknade, struligt bloggköp, mer Ubuntu, och hologram på konferensen

    Ändrade planer, det blir ingen ändring av länkvändorna just nu, som jag talat om tidigare. Det är uppe på betalistan, men jag är lite osäker på hur jag skall göra, helt enkelt. Vi kör på som vanligt ett tag till. (more…)


  • Steve Davis spelar DS-snooker

    Underbar reklamfilm för World Snooker Championship till Nintendo DS, med snookerlegenden Steve Davis och Nicole Kidman.


  • Glidtillbehör till Nintendo DS – för tokigt?

    Jag vet inte riktigt vad jag tror om den här, den känns aningen krystad, inte sant? Lite som rumble pack, den borde vara inbyggd för att verkligen fungera. Funktionaliteten alltså. Arkanoid-kontrollen känns betydligt mer motiverad i jämförelse. Slide Adventure: Mag Kid kan beställas från NCSX redan nu – där finns även lite bilder att beskåda.


  • Ask.com visar hur man (inte?) gör reklam

    Sökmotorn Ask.com (tidigare AskJeeves efter ursköna TV-serien Jeeves and Wooster med House-stjärnan Hugh Laurie) försöker hävda sig i kriget om webbsökningarna. Det gör man med TV-reklam, och den är tydligen genomvidrig – det märker man på alla bloggposter. Tur att vi icke-jänkare har Youtube att förlusta oss med. (more…)