Tag: skivindustrin


  • CD-skivan lever och mår bra

    Apropå fildelning så läser jag att CD-skivan inte bara lever och mår bra, den ökar i försäljning också. 14% upp de första fem månaderna i år är inte fy skam. Jag är inte förvånad, och det tror jag egentligen inte branschen är heller, så vad sägs om DÖH!!! moment #1:

    –  Trenden är klar, nya försäljningsställen som Media Markt och Skivbolaget är tecken på det, säger Thomas Jägerman, försäljningschef på skivbolaget Universal Music.

    Som musikälskare ryser jag ju lite av det här, men bilmackseffekten – vilket egentligen betyder lägre priser och mer spridning (musik finns ju överallt) – handlar ju mycket om att ge folk vad de vill ha, och “folk” har inte bra smak. (more…)


  • Vinyl är inte framtiden – men där gör man i alla fall rätt

    Vinyl, klassiskt värreNy Teknik uppmärksammar att vinylskivan säljer igen (via Beta Alfa). Här är faktiskt en punkt där skivindustrin tänker rätt.

    – Gillar man musik vill man ha något som står fint i hyllan och som känns lite mer seriöst när man plockar fram det och kan läsa texterna på ett stort innerkonvolut. Man köper inte bara musiken, man köper lite mer, säger Peter Ejheden.

    Precis. Så varför gör man inte så med CD:n? Det rimmar väl med min lösning, speciellt eftersom man redan tänker rätt med vinylen och skickar med lösenord till mp3-versioner, eller rentav en simpel CD att rippa. Vi insuper musik lite annorlunda idag. När till och med Amazon säljer vinylskivor och LP-spelare, det är väl en vink? Väx upp, skivindustri.