Tag: trovärdighet


  • Betalda bloggposter är olagliga

    I alla fall om det inte framgår att de är betalda. Mattias Grundström på Konsumentverket pratar om utsuddade gränser mellan redaktionellt material och annonser, bland annat.

    Och om bloggare skriver om en produkt mot betalning utan att berätta om det så bryter de mot lagen?
    –Ja, det är ett brott mot marknadsföringslagen eftersom läsaren inte vet att det egentligen klassas som en annons.

    Så sant så! Ju mer det här kommer ut, och trycks på så att det efterlevs, desto bättre. Reklam förtäckt som redaktionellt material är helt enkelt inte bra.

    Fortsättningen är dock mindre uppmuntrande: (more…)


  • Bloggfringisar och tillit

    Guzine med meraDet dök upp ett mysigt litet brev med posten igår, innehållandes Gustavs minifansin Guzine, och lite sköna nörd-klistermärken. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att fota, det här är ju ett typexempel på bloggspinoff utanför bloggosfären, om än självfallet i liten charmig skala.

    Det visar också att sättet att få mig att skriva om en produkt är att skicka ut den. Det har gjorts förut, förstås, med blandad framgång – PR-bolag och butiker gör det med jämna mellanrum. Jag har exempelvis en produkt som jag leker med nu, en trådlös sensor bar till Wii, som jag tänker skriva mer om senare.

    Bloggar borde användas som marknadsföringskanal. Man talar mycket om bloggars trovärdighet, men vad det egentligen handlar om är varje enskild bloggare. I slutändan handlar det om tillit.


  • Undersökning visar att bloggar saknar trovärdighet, annan undersökning säger motsatsen

    Shoppingsajten Kelkoo konstaterar att skandinaver inte litar på bloggar, utifrån en undersökning man gjort. Fler än 4 300 personer har tillfrågats, vilket gör resultatet lite svårt att vifta bort.

    Män och kvinnor i hela Skandinavien är eniga i frågan: bloggar är inte mycket att lita på. Färre än 5 % av undersökningens skandinaviska nätkonsumenter tycker att bloggarna ger goda råd. Bland konsumenter över 15 år är det bara runt 2 % som angett att bloggarnas råd är mest trovärdiga. Det är alltså de unga ute på nätet som lyssnar mest på bloggarna.

    Nu vet jag inte hur frågan ställts, men Kelkoo har säkert rätt, undersökningar ljuger aldrig… Eller hur? (more…)